CD: Van Morrison - The best of, volume 3

'Best of'-cd's zijn niet altijd een goede keuze. Soms wordt er gewoon even iets uitgebracht, om het gat tussen twee reguliere albums op te vullen of omdat er weer wat geld verdiend moet worden. Een derde volume van een 'best of'-reeks is op zijn minst twijfelachtig, tenzij het natuurlijk een artiest betreft die zo enorm veel nummers heeft geproduceerd en zo'n lange carrière heeft als Van Morrison. Daarbij zijn de vorige twee cd's in Morrisons 'best of'-reeks verschenen in 1990 en 1993, dus het werd wel weer een keertje tijd.

Nr. 38
The best of Van Morrison, volume 3 is ongeveer het 38e album van de bijna 62-jarige Morrison. Hij startte zijn muzikale loopbaan ongeveer een halve eeuw geleden, toen hij als twaalfjarig broekie tot zijn eerste band toetrad. In die halve eeuw had hij meerdere hits, zoals 'Brown Eyed Girl', 'Gloria' en 'Have I Told You Lately That I Love You'. Dit zijn allemaal nummers die iedereen wel kent. Als het al niet door titel is, dan toch zeker door herkenning bij het luisteren. 'Gloria' is ook op deze verzamel-cd terug te vinden in een grandiose versie met John Lee Hooker. Deze uitvoering bevat zelfs twee schijfjes met in totaal 31 nummers. Voor de prijs van iets over de twintig euro is dat toch een heel aardig verzamelwerkje. Naast de hits bevatten de schijfjes leuke versies van minder bekende nummers en hier en daar een live-nummer.

Gastmuzikanten
De meestal kalme nummers zitten in de soul-hoek, met wat country, een beetje blues en vooral veel Van Morrison. Onze eigen Candy Dulfer speelt op haar saxofoon mee op een aantal nummers. Ook Tom Jones zingt een deuntje mee op 'Cry for Home', een versie die nu voor het eerst op cd staat. Ray Charles is te horen op 'Crazy Love' in een bijzonder duet met Morrison en B.B. King op 'Early in the Morning' begeleid door een fijne bluesgitaar en mondharmonica. Nog tal van andere gastmuzikanten zijn vertegenwoordigd op deze verzamelaar. Echte pareltjes zijn zeker wel te vinden. Het live-nummer 'Lost John' met Lonnie Donegan is echt fenomenaal. Door de diversiteit aan klanken, de aparte versies, de gastmuzikanten en het leuke prijsje voor zo’n uitgebreide verzamelaar, is de cd een aanrader te noemen. Je haalt er decennia aan sfeervolle muziek mee in huis.

Label: Exile Productions Releasedatum: 12 juni 2007Waardering: