DVD: Beijing Bicycle

Wie de synopsis van de Chinese film Beijing Bicycle uit 2001 leest zal, niet geheel ten onrechte, al snel denken aan Ladri di Bicicletta (Fietsendieven) van Vittorio De Sica. Net als in de Italiaanse neo-realistische klassieker uit 1948 speelt ook hier een fiets de hoofdrol. In het dramatische meesterwerk van De Sica heeft de arme vader Antonio een fiets nodig om zijn nieuwe baan als verspreider van folders te kunnen uitvoeren. Na veel pijn en moeite weet hij het geld voor een fiets bij elkaar te sprokkelen, maar niet veel later is hij alweer gestolen. De rest van de film gaat Antonio met zijn zoon op zoek naar de fiets.

Sociaal drama
Beijing Bicycle, die overigens een Zilveren Beer won in Berlijn neemt het uitgangspunt van Ladri di Bicicletta en plaatst het in een huidige setting. De Chinese metropool, waar haast meer fietsen dan inwoners te vinden zijn, is natuurlijk de ideale plek over fietsen én armoede. Maar waar in de Italiaanse film de focus vooral op de misère en economische malaise lag, is dat in Beijing Bicycle maar één van de onderwerpen. De film van regisseur Xiaoshuai Wang gaat ook vooral over de liefde en het opgroeien.

De plattelandsjongen Guo Liuanui ondergaat hetzelfde lot als Antonio. Hij kan zijn geluk niet op wanneer hij een baan als fietsenkoerier weet te bemachtigen. Als hij 60 pakjes bezorgt wordt de gloednieuwe fiets zelfs van hem. Maar zoals je al kunt raden, vlak voor dat moment wordt zijn broodwinning gestolen. Hij doet er alles aan om zijn fiets terug te krijgen, en wanneer hij een jonge student (Jian) en diens vriendin met zijn fiets ziet, jat hij hem snel terug. Een dramatisch gevecht begint, met knokpartijen en achtervolgingen tot gevolg.

Te gefragmenteerd
Maar hoe interessant de strijd tussen Jian en Guo Liuanui ook is, en hoe zeer de analyse van het hedendaagse China ook boeit, de constante ruzie tussen de verschillende jongeren begint na verloop van tijd op de zenuwen te werken. Het lijkt meer te gaan om het steeds weer terugstelen van de fiets en de achtervolgingen. De focus leggen op de sociale omstandigheden was waarschijnlijk toch een betere keuze geweest. Dan mag Beijing Bicycle wel mooi vormgegeven zijn, met een sterke soundtrack en nog beter acteerwerk, het manco van de zwakke plot zorgt ervoor dat de emotionele betrokkenheid tegen het einde al lang vervlogen is.

Label: Essential Cinema Releasedatum: april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t