DVD: Brick

Soms komen er films voorbij die stilletjes in de verkoopbakken belanden, ondanks dat ze meerdere prijzen hebben gewonnen op diverse filmfestivals. De bijzondere rolprent Brick won bijvoorbeeld een speciale juryprijs voor originaliteit op het Sundance Film Festival, en dat zegt toch wel iets over een film. Ondanks het krappe budget waarmee de film is gemaakt -de totale kosten waren net onder een half miljoen- wist de film toch de weg naar de Nederlandse bioscopen te vinden. RCV heeft de film aangekocht en deze recent uitgebracht op dvd.

Brendan Frye (Joseph Gordon-Levitt) is een rustige leerling van een high school in de Verenigde Staten. Hij heeft eigenlijk maar één vriend en dat is de nerdachtige Brain. Daarnaast geeft hij zielsveel om ene Emily (Emilie de Ravin), maar hun relatie is nooit hetgeen geworden wat hij ervan had verwacht. Ze groeien in korte tijd min of meer uit elkaar en op een gegeven moment komt hij er achter dat Emily al een tijdje niet meer op school is verschenen. Na een warrig telefoontje van haar kant besluit hij haar op te zoeken en het blijkt dat ze rondhangt bij een groepje junks. Haar nieuwe vriendengroep brengt weinig goeds met zich mee, want enkele dagen later treft Brendan zijn ex-vriendin dood aan bij een verlaten tunnel. Hij wil uitzoeken wat er precies is gebeurd en raakt verzeild in het wereldje waar Emily zich ophield: een wereld vol met geweld, drugs en verleiding.

In niets lijkt Brick op de gemiddelde high school film zoals we die kennen. Regisseur (en schrijver) Rian Johnson heeft getracht een klassiek genre, de film noir, te vertalen naar een moderne setting. Een flinke uitdaging, maar Johnson heeft met succes een bijzondere film weten neer te zetten. Brick beschikt daardoor niet alleen over een bijzonder verhaal, maar ook over een donkere en soms naargeestige sfeer. De dialogen zijn vaak briljant te noemen en het plot is op sommige momenten maar met moeite te volgen. Ideaal voor de kijker die niet alles voorgekauwd wil krijgen en het niet erg vindt om op een dwaalspoor gezet te worden. En als je dan het spoor definitief kwijt bent geraakt, dan is er nog geen man overboord: aan het einde is er ruimte voor een beknopte uitleg. De lokaties, attributen en het verhaal zijn allemaal afkomstig uit onze tijd, maar door het gebruik van neutrale kleuren en tijdloze decors zou de film zo uit een ander decennium kunnen komen.

Het is geweldig dat RCV heeft besloten Brick op dvd uit te brengen, maar toch kleeft er een groot nadeel aan: RCV brengt veelal kale releases uit, dus ook bij een interessante film als deze moeten we het doen zonder de extra's. Brick is een perfecte film voor een interview met de schrijver, regisseur of hoofdrolspeler, maar jammer genoeg moeten we daarvoor uitwijken naar de Amerikaanse release. Brick weet te boeien en te intrigeren, maar hou er wel rekening mee dat de film niet voor iedereen even toegankelijk is. Voor de liefhebbers van film noir is Brick, ondanks de matige release, echt een aanrader.

Label: Warner Bros Releasedatum: 31 mei 2007 Kijkwijzer: Waardering: