DVD: The Zodiac

Dit jaar zal de nieuwste film van David Fincher (Se7en) in de Nederlandse bioscoop te zien zijn. Zodiac, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, moet weer hordes mensen naar de bioscopen trekken. Vorig jaar werd hetzelfde verhaal ook al verfilmd door de onbekende Alexander Bulkley. Hij schreef samen met zijn broer Kelley het script van The Zodiac, die sinds kort op dvd is verschenen.

Het is 1968 en de normaal zo rustige gemeenschap van Lake Helena wordt opgeschrikt door een afschuwelijke dubbele moord. Twee tieners gaan voor het eerst met elkaar uit en zwijmelen nog wat na in hun auto langs de weg. Plotseling stopt er een auto op de parkeerplaats en komt er een man naar het portier gelopen. Hij slaat de ramen kapot en dwingt de jongeren uit hun auto te komen. Daarna vermoordt hij ze en slaat op de vlucht. Inspecteur Matt Parish (Justin Chambers, Grey's Anatomy) krijgt de verantwoordelijkheid voor het onderzoek en ontdekt al snel dat hij te maken heeft met een seriemoordenaar, The Zodiac. Deze blijkt niet echt schuw, want door middel van cryptogrammen die hij naar de pers stuurt, lijkt het erop dat hij graag ontdekt wil worden. Toch lukt het de politie niet om achter de identiteit van de man te komen en al snel volgen er meer moorden. Parish steekt al zijn vrije tijd in het onderzoek en ook zijn zoontje (Rory Culkin, Signs) raakt geïntrigeerd door de zoektocht naar de onbekende moordenaar.

Alhoewel de hoes van de film spreekt over een spannende thriller, lijkt de film in werkelijkheid meer op een whodunnit. De moorden die plaatsvinden zijn vrij klinisch in beeld gebracht en er is weinig spanning in het geheel. Aangezien de werkelijke seriemoordenaar eind jaren zestig, begin jaren zeventig zijn moorden pleegde, speelt ook deze film zich in die periode af. Daartoe is een heel arsenaal aan ouderwetse spulletjes, auto's en kleding ingehuurd, wat het geheel zeker de look geeft van die periode. Jammer genoeg is op sommige momenten iets te krampachtig geprobeerd te verwijzen naar de periode, met irrelevante verwijzingen naar onder andere Nixon en de maanlanding. Justin Chambers zet een aardige rol neer, maar zijn karakter krijgt te weinig ondersteuning van andere karakters, en het verhaal geeft hem ook niet veel ruimte om zijn karakter diepte te geven.

De release op dvd is qua beeld en geluid dik in orde. Jammer genoeg kent de dvd geen extra's, terwijl er bij dit onderwerp zoveel mogelijkheden voor waren geweest. De film zelf is op zich een keurig portret van wat er nou precies is gebeurd rond de Zodiac. Nergens sympathiseer je echter met de karakters in de film en het einde is belabberd slecht voor een 'whodunnit'. Wat de makers van deze film precies voor ogen hadden is een raadsel, want het raakt nu helaas kant noch wal. Hopelijk dat de verfilming door David Fincher meer inzicht geeft in het verhaal en wat meer diepgang zal kennen. The Zodiac is maar een matig opwarmertje voor wat nog komen gaat dit jaar.

Label: Indies Releasedatum: 28 januari 2007 Kijkwijzer: