DVD: Alex van Warmerdam - verzamelbox

Nadat vorige maand zijn nieuwste film Ober op het Nederlands Film Festival in première ging, kreeg Alex van Warmerdam uit handen van Jos Stelling het eerste exemplaar van de Alex van Warmerdam Box uitgereikt. Die box bestaat uit vijf films: Abel (1986), De Noorderlingen (1992), De Jurk (1996), Kleine Teun (1998) en Grimm (2003). Met Abel debuteerde Van Warmerdam als filmregisseur. Verder speelde hij in deze film de hoofdrol, en schreef hij het scenario. Van Warmerdams debuut werd met driehonderdduizend bezoekers een groot succes, en kreeg naast twee gouden kalveren voor 'beste film' en 'beste regie' ook nog een prijs van Italiaanse filmcritici. Ook de andere films uit de box kregen tal van prijzen danwel nominaties. Maar in hoeverre is deze box van een van Neerlands eigenzinnigste filmmakers relevant als totaalpakket?

In Abel speelt Alex van Warmerdam een 31-jarige jongeman die nog steeds thuis bij zijn ouders woont. Al in de openingsscène, tijdens het kerstontbijt, blijkt dat er grote spanningen zijn tussen hem en zijn vader Victor (Henri Garcin). Deze doet er alles aan om Abel het huis uit te krijgen. Ondanks verwoede pogingen lijkt dit hem niet te lukken. Wanneer Abel en zijn moeder een televisie kopen, zet hij zijn zoon hardhandig op straat. Hij ontmoet Zus (Annet Malherbe), een stripteasemeisje. Het klikt tussen hen, en Abel trekt bij haar in. Deze Zus blijkt echter weer het liefje van zijn vader te zijn, wat dermate tragikomische situaties oplevert dat de film vier jaar later door de Kring van Nederlandse Journalisten ook nog eens tot Beste Nederlandse Speelfilm van de jaren tachtig werd verkozen.

In 1992 verschijnt een andere klassieker: De Noorderlingen. Op het filmfestival van dit jaar fluisterde Van Warmerdam Matthijs van Nieuwkerk toe dat deze film toch wel zijn eigen favoriet was. En hierin heeft hij ook wel gelijk, want de film won niet voor niets twee gouden kalveren, ditmaal in de categorie 'beste regisseur' en één voor de beste acteur: Rudolf Lucieer, die de rol van de twaalfjarige Thomas voor zijn rekening neemt. Een straat in een niet afgebouwde nieuwbouwwijk uit 1960 is de bevreemdende setting in een tragikomisch verhaal...
Eenzelfde absurde werkelijkheid die ook weer terugkomt in Van Warmerdams derde film: De Jurk, waarin een blauw kledingstuk met blaadjesmotief de hoofdrol vervult. Net als in zijn andere films volgen vanaf het begin van de film volgen de bizarre scènes elkaar op, waardoor de geboren Haarlemmer je als kijker al direct bij de strot weet te pakken.

Naast Kleine Teun zit er naast een promo van zijn nieuwste film Ober, tenslotte nog een vijfde film: Grimm. Halina Reijn en Jacob Derwig zijn een soort hedendaagse Hans en Grietje, en worden in het bos achtergelaten door hun werkeloze vader. Zij vinden hun weg naar Spanje waar de charmante en rijke Diego en zijn mysterieuze zuster Teresa hen onderdak bieden. Met andere, sinistere bedoelingen dan alleen pure gastvrijheid.

Van Warmerdams kleurrijke films zijn uiteenlopend van aard, maar hebben vaak de absurditeit van het alledaagse leven als thema. De onderkoelde, tragikomische humor doet soms sterk denken aan die van Jiskefet.
Van Warmerdam werkt ook graag met de zelfde mensen. Behalve een cast die met terugkerende namen als die van Jack Wouterse, Jacob Derwig, Halina Reijn en zijn 'real-life levenspartner' Annet Malherbe, is zijn broer Vincent musicus en componist van onder meer Abel, De Noorderlingen en De Jurk. Zijn andere broer Marc is actief als producent van de Alex' films. Als geheel is deze box zeer de moeite waard. Naast twee absolute klassiekers De Noorderlingen en Abel zijn de overige drie films ook pareltjes, al hebben deze stukken minder succes gehad dan de eerste twee. De vraag in hoeverre deze box relevant is als totaalpakket is dan ook simpel te beantwoorden: een absolute must!

Label: A-Film Releasedatum: 28 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: