DVD: Eight Below

In 1958 ging het tijdens een wetenschappelijke Zuidpoolexpeditie mis en was het team genoodzaakt om snel te evacueren voor een zeer zware storm. Men moest het team van sledehonden achterlaten in de barre winter. In 1983 is dit verhaal verfilmd in Japan en in het huidige millennium vond Walt Disney deze gebeurtenis ook een geschikt verhaal om te verfilmen in de vorm van Eight Below.

In Eight Below komt een onderzoeksteam in een soort zelfde situatie terecht. Jerry Shepperd (Paul Walker) is de expeditiegids op de Zuidpool en krijgt als opdracht Dr. Davis McLaren (Bruce Greenwood) te begeleiden naar Mount Melbourne om daar op zoek te gaan naar een stuk meteoriet afkomstig van Mercurius. Omdat het laat in het seizoen is en het ijs al dunner wordt zal deze expeditie moeten worden uitgevoerd met een team husky's als sledehonden. Ze komen tijdens de expeditie in een storm terecht en kunnen ternauwernood terug komen op het basiskamp. Daar aangekomen moet er echter meteen geëvacueerd worden, maar Jerry moet zijn trouwe viervoeters achterlaten op Antarctica. Het plan om een week later terug te vliegen om ze op te halen kan niet worden uitgevoerd omdat alle expedities zijn afgelast gedurende de strenge winter. Aan de acht husky’s de bittere taak om te overleven in deze barre omstandigheden.

De film is een echte zondagmiddag Disney-film, gevuld met vrolijke, vertederende, maar uiteraard ook enkele droevige momenten. De honden zijn eigenlijk de sterren van de film en hebben een erg hoge 'oh-wat-lief'-factor maar zijn tevens stuk voor stuk goede acteurs. Het is een lust voor het oog om de honden te zien samenwerken, ook al zijn er 'menselijke' trekjes in hun gedrag verwerkt.

Qua verhaal is de film natuurlijk behoorlijk voorspelbaar, maar dat hoort ook een beetje bij een familiefilm van Disney. Het zou nog mooier zijn geweest als de focus nog meer op het overlevingsavontuur van de husky's lag en iets minder nadruk op de moeilijke toestand van Jerry was gelegd. De prachtige beelden van Antarctica en het acteerspel van de honden is namelijk hetgeen dat de film draagt.

Mensen die op een origineel verhaal zitten te wachten hoeven deze DVD eigenlijk niet aan te schaffen. Hou je echter van een onderhoudende film waarbij je niet na hoeft te denken op een druilerige zondagmiddag dan is dit een goede film om in gedachten te houden. Voor de husky-fan is dit uiteraard een aanrader.

Label: MVSP Releasedatum: 27 september 2006 Kijkwijzer: