CD: Hellwood - Chainsaw Of Life

Hellwood=Wie denkt bij de review van een metalalbum aangekomen te zijn heeft het mis, ook al doet de bandnaam anders vermoeden. Wie denkt dat Hellwood donkere melancholische muziek maakt heeft het echter wel bij het rechte eind. Hellwood is een unieke samenwerking van Johnny Dowd, Jim White en Willie B. Voor mensen die een beetje bekend zijn in die alt-country/americana scène geen onbekende namen.

Het debuut van het drietal, Chainsaw of Life, gaat vooral over de schaduwzijde van Amerika. Zo krijgt God op de cynische opener 'Thank You, Lord' de schuld van onder meer orkaan Katrina, 9/11 en eigenlijk alle ellende van de afgelopen tijd. Of de SGP'ers binnenkort ook voor Melkweg staan te zingen en te bidden als Hellwood zal optreden is een andere vraag, maar als er plots een bommelding voor de Melkweg binnen komt dan weten we in ieder geval uit welke hoek. Ook de oorlog uit Irak komt aan bod. Het bluesfunk-nummer 'The Good Die Young' gaat over twee vrienden in het leger, waarvan de één sterft omdat de ander vlucht. "You can say that war is wrong. All I know for certain is that my best friend is gone."

Songs als 'Alien Tongue' en 'God's Back Pocket' doen qua ritme en donkerheid denken aan Modest Mouse, maar dan zonder een catchy poprefrein. Banjo, trombone, marimba en een orgel, het komt allemaal voorbij. Een lange houdbaarheid is het gevolg, elke luisterbeurt is er wel iets nieuws te ontdekken. Zelfs voor een razendsnel punkachtig nummer als 'Chicken Snack' is ruimte voor op Chainsaw of Life.

De band is echter op zijn sterkst tijdens de twee rustige minimalistische songs. 'A Man Loves His Wife' alleen al zou een aankoop rechtvaardigen. De samenkomst van de krakerige, lichte stem van Jim White en de heldere, zachte vocalen van Kim Sherwood-Caso maakt het tot één van de beste nummers van 2006. De marimba, een soort xylofoon, klinkt in de verte, terwijl White ons een ijzingwekkend verhaal over een mislukt huwelijk vertelt. "He's grown tired of the fireworks of love. And weakness and failure is al he thinks of."

'Dream On' is het tweede rustige nummer, en tevens afsluiter. Ook ditmaal gezongen door White, met een prachtige banjo en de vocalen van Kim Sherwood-Caso op de achtergrond. Chainsaw of Life is een geslaagde samenwerking. De uptempo nummers zijn apart en leuk, maar ook weer niet aan iedereen besteed. De slowtempo nummers maken gelukkig alles ruimschoots goed, een zeer fijne americana plaat is het gevolg.

Hellwood is op 4 oktober in de Melkweg in Amsterdam te bewonderen.

Label: Munich Releasedatum: 11-09-2006 Waardering: