DVD: Discovery Body Atlas

Het menselijk lichaam is en blijft een wondertje. Een beetje kennis van je eigen lijf is natuurlijk nooit weg en is gezien de Health-hype natuurlijk wel erg handig. Weer een volgend superdieet, zelf dokteren (niet doen) of op zijn minst zelf begrijpen wat die dokter nou precies bedoelde, sporten, spierpijn, honger, hoofdpijn, ga zo maar door. Discovery Body Atlas geeft in een vijfeneenhalf uur (!) de werking van je lijf weer. Niet voor niets staat er als ondertitel "Een ontdekkingstocht door het menselijk lichaam". Het is geen diepgravend werkje te gebruiken bij een studie Bewegingswetenschappen of zelfs Geneeskunde. Wel geeft het een vluchtige blik achter de schermen en zeer geschikt voor ieder die wel wat meer wil weten, maar geen studie biologie er tegenaan wil gooien.

Minpuntje is het ontbreken van een index, buiten de grove onderverdeling in de drie DVD's en hun hoofdstukken. Je kunt dus niet makkelijk even iets op- of terug zoeken. De set lijkt daarom ook meer bedoeld voor iedereen die wel eens wat meer wil weten van het intrigerende eigen lichaam. Of dat van de buurvrouw, maar dat onderwerp staat er dan al helemaal niet op. De eerste DVD heeft als titel "Leven en Overleven" en heeft als hoofdstukken Voortplanting - zonder pikante beelden natuurlijk -, Nieuw Leven, Klieren en Hormonen & Afweer en Herstel. De tweede DVD gaat over de "Vitale Organen" en handelt over Hart en Bloedvaten, De Longen, De Hersenen, Spieren en Botten en de Spijsvertering. De laatste van de drie gaat over onze zintuigen, ogen, oren, smaak & reuk en de huid uiteraard. Meer zappen dan tussen deze hoofdstukindeling is dus niet mogelijk.

Dat is op zich niet heel raar, aangezien het dus geen naslagwerk is. Elk hoofdstuk is als een afgewerkt verhaal. De werking van je lichaam wordt duidelijk gemaakt door een mix van computeranimaties en gewone filmopnames, verpakt in een lopend verhaal. Nou ja, gewone filmopnames, mooie beelden van in het lichaam. Iedereen is wel bekend met de documentaires zoals op Discovery Channel. Zulke beelden dus. Zo worden ook de feiten en feitjes op de Body Atlas gebracht. Langzaam, vol voorbeelden en in vogelvlucht wordt alles behandeld. Natuurlijk niet over de daadwerkelijke chemische samenstelling van dat molecuultje en dat hoeft natuurlijk ook niet. Met een paar jaar studie bereik je volledige kennis ook niet eens.

De serie is doorspekt met kleine voorbeelden en feitjes. Van die dagelijkse voorbeelden, zoals jetlag of waarom je nu moet sporten. Hapklare brokken zijn het nou ook weer niet, gezien de enorme hoeveelheid kennis die er doorheen gejast wordt. Misschien leuk als afwisseling in de biologieles. Voor thuis? Iemand die net zwanger is (of haar man en kinderen), zal het hoofdstuk over Nieuw Leven natuurlijk behoorlijk kunnen waarderen. Voor de geïnteresseerde leek die wel een inwijding kan gebruiken.

Label: Discovery Health Releasedatum: 15 juni 2006