Boek: Vergeten stemmen van de Holocaust - Lyn Smith

De ondertitel van het boek is "Een unieke geschiedenis in de woorden van de mannen en vrouwen die het overleefden". Het is de perfecte ondertitel om het boek te beschrijven, maar wat mag je dan verwachten?

Lyn Smith, de schrijfster van het boek, was als interviewer betrokken bij het vastleggen van de oorlogsverhalen van de overlevenden van de Holocaust. In chronologische volgorde vertelt ze telkens een stukje geschiedenis aan de hand van feiten. Daarna komen mensen van verschillende achtergronden aan het woord om hun ervaringen te delen. Het zijn niet alleen de mensen van joodse afkomst die hun verhaal delen maar ook de communisten, zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten, krijgsgevangenen en de burgers die het allemaal zagen gebeuren.

Het boek neemt eerst een kijkje in hoe het leven van de geïnterviewden eruit zag voordat de oorlog begon. Het is dan raar om te lezen dat sommige leden van Joodse families in de Eerste Wereldoorlog gevochten hebben voor Duitsland en daar ook voor zijn onderscheiden. Nadat Hitler aan de macht kwam en de Kristallnacht verandert er veel. Voor iedereen zijn die veranderingen merkbaar. De geïnterviewden vertellen elk over hun eigen ervaring, de kindertransporten, de kampen in Engeland en Rusland waar geïnterneerden en krijgsgevangenen zaten, de Getto's en de concentratiekampen. Het hoort allemaal bij het verhaal van de Tweede Wereldoorlog, een verhaal waarvan waarschijnlijk maar een klein deel in dit boek is opgeschreven. De complete interviews zijn te vinden in het Imperial War Museum Sound Archive.

Barak voor gevangen in Buchenwald (na de bevrijding genomen). Ellie Wiesel, een van de geïnterviewden uit het boek, is het laatste gezicht op de tweede rij van onderen.

Ik ben zeer onder de indruk van de verhalen die verteld worden. Ook kwam ik genoeg dingen tegen waar ik nog niet eerder van had gehoord. Want details over geïnterneerden en rondom de kindertransporten kende ik niet. Ik vind dat de schrijfster op een mooie manier laat zien door middel van feiten en de combinatie met de interviews hoe het er aan toe gegaan is. Daarnaast geven (soms schokkende) foto's je een goed beeld bij die verhalen. Dit zijn foto's van de geïnterviewde mensen. Lyn Smith heeft de interviews afgenomen vanaf eind jaren zeventig. Een aantal van geïnterviewden zal inmiddels overleden zijn, maar hun verhaal leeft verder.

Helen Stone, onderste rij tweede van links, met de families Szenberg en Buchwajc. Slechts vijf leden op deze familiefoto uit het Poolse Bedzin hebben het overleefd.

Het boek bewijst maar weer eens wat er voor wreedheden bestaan in wereld. Het vormt met zijn verhalen, feiten en foto's een mooi naslagwerk waarin door de verschillende toegevoegde registers gemakkelijk op onderwerp terug te zoeken is.

"...de woorden van de mannen en vrouwen die het overleefden.", maar goed dat ze het na hebben kunnen vertellen.

Uitgever: Uitgeverij M ISBN: 90 225 4417 6 Pagina's: 430