Boek: Nacht en ontij - Tami Hoag

Een fietskoerier, Jace Damon, bezorgt zijn laatste pakje voor die dag als hij een nieuwe oproep krijgt van de centrale. Bij Lenny Lowell, een van de beruchtste strafpleiters in Los Angeles, moet hij nog een pakketje ophalen. Tijdens het bezorgen wordt hij van zijn fiets gereden door een auto in een achteraf steegje, hij wordt bestolen, achtervolgd en beschoten.. De bestuurder houdt niet op met zijn aanvallen en zit duidelijk achter Jace aan. Jace slaat op de vlucht en gaat terug met zijn pakketje naar Lenny Lowell. Het kantoor van de advocaat is omringd met politievoertuigen. Dit is voor Jace het teken dat zijn geheime leven gevaar loopt, want wie zal hem geloven en wie kan hij vertrouwen?

Jace is een fietskoerier, negentien jaar, die al vanaf zijn dertiende op de vlucht is omdat hij bang is dat hij zijn broertje van tien jaar kwijt zal raken aan de kinderbescherming. Samen met zijn broertje Tyler woont hij bij de Familie Chen in Chinatown. Jace is bang dat men denkt dat hij schuldig is aan de moord, al heeft hij deze niet gepleegd. Uiteindelijk krijgen Tyler en Rechercheur Parker hem zover om zich over te geven omdat hij het meeste gevaar loopt. Parker is de rechercheur die deze zaak onder zich krijgt. Hij rijdt in een Jaguar en draagt het duurste van het duurste aan kleding. Na een loopbaan bij de afdeling roofmoorden wordt hij overgeplaatst, door een verloren zaak die hem bijna zijn baan kostte. Nu werkt hij op de afdeling moordzaken en weet al gauw dat deze zaak niet is wat men denkt dat het is. De afdeling roofmoorden is alleen wel heel snel in het overnemen van zijn zaak. Dit vertrouwt hij niet en hij gaat zelf op onderzoek uit voordat de afdeling roofmoorden de dossiers in handen krijgt. Samen met Jace als vrijwillige burger lost hij de zaak op, al loopt het niet zoals verwacht.

Tami Hoag heeft sinds 1988 verschillende misdaadromans op haar naam staan. Deze staan regelmatig in de bestsellerlijsten, een paar boeken van haar zijn: Tot stof vergaan, Doodsengel en Dubbelspel. Haar eerste boeken schreef ze in Minnesota waar ze toen nog woonde. Het is een boek dat ze al lang wilde schrijven, na het zien van een documentaire over fietskoeriers in Los Angeles. Na haar uiteindelijk verhuizing naar Los Angeles in 2001 heeft ze eindelijk dat boek geschreven.

In het begin van het boek, komt vooral Jace aan bod. Maar hoe verder je komt in het boek, hoe meer karakters vanuit hun oogpunt de moordzaak benaderen. Hierdoor werd het verhaal wat rommelig. Toen ik eenmaal goed in het boek zat, nadat de zoveelste moord was gepleegd, kon ik het beter volgen en hield het toch mijn aandacht vast. De schrijfster had bij het boek zelf de boodschap: Doe het licht niet uit en blijf doorlezen als je durft. Het licht niet uit doen en doorlezen hoef je dan niet meer te durven, dat doe je gewoon.

Uitgever: The house of books ISBN: 90 443 1412 2 Pagina's: 414