CD/DVD: The Other Side New York, London, Paris

Time Out presents: The Other Side is een nieuw multimedia project, en kan gezien worden als een digitale reisgids. Op drie aparte dvd's wordt de andere kant van de metropolen New York, Londen en Parijs getoond. Variërend van kunst, clubs en restaurants, het zijn allemaal plekken waar je met een normale reisgids niet zou komen. De tour wordt gepresenteerd door een 'bekende' muzikant uit de stad. Zo neemt Casey Spooner (Fisherspooner) de rondleiding van New York voor zijn rekening, en zijn Black Strope en Damien Lazurus te bewonderen op de dvd's van respectievelijk Parijs en Londen.

The Other Side is echter meer. Niet alleen zijn er recensies van bijvoorbeeld restaurants en hotels op de dvd te vinden, het schijfje dient ook als muziek-cd. De 'tourleiders' hebben elk hun favoriete muziek die zij bij hun stad vinden passen verzameld. Ook op de reis naar de stad toe hoef je je niet te vervelen, mits je van elektronische muziek houdt. Vervelen deed ik mij echter wel met de dvd's. De verschillende items zijn op zich best aardig. Zo krijgen we in New York een beachclub midden in het centrum te zien, en in Londen worden we meegenomen naar de hondenraces. Ben je jong, hip en grensverleggend, dan zijn de items best leuk. Underground feesten, retro kledingwinkels en vreemde galerijen. We krijgen het allemaal te zien, uiteraard ondersteund door de muziek van de cd. Voor je er erg in hebt is het echter al voorbij, en zo krijg je uiteindelijk maar een beperkt beeld.

De website van The Other Side biedt uitkomst, doordat mensen hier hun eigen favoriete plekken kunnen toevoegen, maar dat maakt de dvd nog niet beter. Als je echt meer uit je bezoek wilt halen, en op zoek bent naar allerlei trendy bars en winkels, dan is het ook weer geen miskoop. Helemaal niet omdat de muziek op de cd's wel erg goed is. Rock, house, disco, drum en hip hop, alles staat erop. Van Magic Numbers naar Nathan Fake (beide Londen), en van Black Strope (Parijs) naar Bloc Party (NY). Zeer gevarieerd, en het past ook nog is allemaal bij de desbetreffende stad.

Voor de mainstream reiziger verwijs ik echter eerder naar de Lonely Planet of Marco Polo. De locaties zijn dan wel uniek, maar meestal ook voor een select publiek en erg prijzig. Het idee erachter is in ieder geval erg goed, hopelijk is de uitvoering bij de volgende edities een stuk beter.

Label: Time Out Releasedatum: 28 juni 2006 Waardering: