Film: The Da Vinci Code
Natuurlijk, er is ook kritiek. Het boek zou niet literair genoeg zijn (een waardeoordeel dat nog altijd door minderheden belangrijk gevonden wordt), de feiten zouden niet kloppen, of op z'n minst discutabel zijn, en organisaties als Opus Dei en de Rooms-Katholieke Kerk verzetten zich fel tegen alles wat met het boek te maken heeft. Niet zo gek ook: in het boek proberen leden van het Opus Dei, een organisatie binnen de Rooms-Katholieke kerk, met dodelijk geweld te voorkomen dat 'de waarheid' bekend wordt. Een albino-monnik, Silas genaamd, vermoordt alle leden van een geheim genootschap, en probeert hen de locatie van de Heilige Graal te ontfutselen. Het hoe en waarom van deze Heilige Graal is vervolgens weer, volgens het boek, datgene wat de Rooms-Katholieke kerk al eeuwenlang verborgen wil houden, omdat het eigen bestaansrecht erdoor in gevaar zou komen.
Niet zo gek dus dat juist deze organisaties, in de weken voor de release van de film, opnieuw de publiciteit zochten om kenbaar te maken dat Browns verhaal onzin is. Het Opus Dei lijkt zelfs hun hele homepage aan de Da Vinci Code te wijden. De kerk probeerde bovendien de film op het laatste moment doodleuk te verbieden. De makers konden zich geen betere reclame wensen...
Een boekverfilming is altijd tricky. Period. Het valt daarom op dat de filmversie van the Da Vinci Code netjes het boek volgt, bijzonder weinig essentieels aanpast en niet eens heel erg veel uit het boek weglaat. Natuurlijk, geen enkel boek is volledig over te nemen in film, maar in dit geval komt Hollywood dicht in de buurt. Echter, als er van een boek in drie jaar tijd ruim 40 miljoen exemplaren verkocht en gelezen zijn, mag je ook aannemen dat de drempel van de verfilming van dat boek bijzonder hoog gelegd wordt.
De vraag is dan ook: komt de film over die drempel? Het antwoord is: met moeite. The Da Vinci Code is een goede film. Er zit tempo in, lichte spanning, wisselend acteerwerk en het verhaal staat, mwah, redelijk. Echter, er valt veel uit te leggen. Het boek stond al bol van de theorieën, en functioneel als die zijn dienen ze allemaal in de film genoemd te worden. Het resultaat is lange gesprekken tussen de hoofdrolspelers, waarin ze elkaar theorieën uitleggen, als leken vragen stellen en elkaar veelbetekenend aankijken. Tot op het belachelijke af. En soms wat langdradig. En niet altijd even overtuigend.
Dat neemt niet weg dat je voor een avondje bioscoop aan deze film een goeie hebt. Je zult je prima vermaken, zeker als je het boek niet gelezen hebt. Je krijgt een verhaal voorgeschoteld waarin misdaad, complotten, achtervolgingen, mooie locaties en een goede sfeer zorgen voor een prima film. The Da Vinci Code is niet geworden wat het had moeten zijn, maar kan prima door de beugel. Echter is, ook hier, het boek beter.
Label: Sony Releasedatum: 18 mei 2006
Kijkwijzer: Waardering:
Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!