DVD : Disney's Complete Classics Collection

Er zullen maar weinig mensen zijn die nog nooit een Disney film gezien hebben. Wat veel mensen misschien niet weten is dat Disney een lijst heeft van 44 titels die ze zelf beschouwen als hun grootste klassiekers ooit. Van deze klassiekers heeft Disney nu een overzicht gemaakt met alle trailers op één DVD.

De oudste telg uit de klassiekers reeks is het verhaal van Sneeuwwitje en de zeven dwergen uit 1937, de nieuwste is paniek op de prairie uit 2004. Voor de rest kom je nog titels tegen als Pinokkio (1940), Dombo (1941), Bambie (1942), 101 Dalmatiërs (1961), Aladdin (1992) en De Leeuwenkoning (1994).

Uit de klassiekers heeft Disney weer 14 titels geselecteerd die uitgeroepen zijn tot Platinum titels. Dit zijn de absolute toppers uit de Disney collectie, jaarlijks worden er hiervan twee uitgebracht op DVD. Deze zijn dan maar een beperkt aantal maanden verkrijgbaar, hierna verdwijnt de film weer in de schatkamer van Disney. Tussentijds worden de films gerestaureerd en worden er bonusmaterialen ontwikkeld voor de uit te brengen DVD’s. Iedere platinum titel wordt dus eens in de zeven jaar opnieuw uitgebracht zodat iedere generatie kinderen er weer van kan genieten.

Op de Disney Complete Classics Collection DVD staan dus trailers van 44 films. Al deze trailers zijn voorzien van Engels, Nederlands of Franstalig commentaar. Ook de geluiden en stemmen uit de films zijn in die talen, het geluid waar mogelijk is in Dolby Digital 5.1. De oudere films zul je dus alleen in stereo horen maar als hij opgenomen is in surround dus op die manier. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de beeldkwaliteit, de nieuwere films zullen van beter kwaliteit zijn dan de oudere tenzij deze in het verleden al gerestaureerd is geweest.

Extra’s zul je op deze DVD niet kunnen vinden, hoewel het eigenlijk een DVD is waar alleen maar extra’s op staan. Wat wel fijn is, is het boekje wat erbij zit. Daarin staat een overzicht van alle films met beschrijving en het jaar waarin de originele release was en eventuele re-releases. Voor de echte verzamelaars is het wel fijn dat je er ook mooi in bij kunt houden welke films je al hebt.

Echte nadelen zijn er niet echt, behalve dan dat het niet de originele film trailers zijn maar de trailers voor de DVD’s, dit betekent dat het commentaar daarop gericht is. Ook is er voor en na de trailer een paar seconden het logo van Disney in beeld. Echt hinderlijk is dit niet want het is net kort genoeg. Ook zijn de lijstjes, dus niet de beschrijvingen, van de films op de hoes en in het boekje Engels.

Al met al is dit een DVD die denk ik alleen interessant is voor de echt Disney fans. Ondanks dat krijgt hij toch vier sterren van mij, want met de DVD zelf is helemaal niks mis.

Label: Disney Releasedatum: 24 mei 2006 Kijkwijzer: