CD: Amusement Park On Fire - Out Of The Angeles

Het genre is noise-pop. De sfeer is een beetje ijl, dromerig en zweverig. Kenmerkend is een muur van gitaren, en de vage, ver weg gedrukte zang. Toonzettend voor de muziek van Amusement Parks On Fire is voorman Michael Feerick. Speelde hij het debuutalbum helemaal in zijn eentje vol, tegenwoordig heeft hij een volwaardige band om zich heen. Hun tweede album heet Out Of The Angeles.

Weinigzeggend is helaas een ander sleutelwoord voor dit album. Er zit namelijk buitengewoon weinig verschil tussen de tracks. Gevolg is dat er weinig spanning in het album zit, en dat de luisteraar nooit gegrepen wordt. Het verwordt daardoor tot een zeurderig en trekkerig album. En hoewel ook dát soort muziek tot mooie kunst kán leiden, slaat Amusement Parks On Fire met Out Of The Angeles de plank geheel mis. Beter gezegd, ze herhalen tot vervelens toe één kunstje. Een onbijzonder kunstje bovendien. Op een gegeven moment sluit ik me als luisteraar daarvoor af. Zelfs voor vurige adepten van dit genre, is Out Of The Angeles een vrij flets plaatje.

Zelf denken ze daar trouwens anders over. In de sfeer van een goede conceptplaat, zouden 'musical interludes' elke track aan elkaar rijgen, waarbij een geheel ontstaat dat groter is dan de som der delen (vrije vertaling van mijn hand). Tsja, zo kun je natuurlijk op voorhand alle kritiek ontkrachten. Het is kunst, en ik begrijp het niet. Goed mogelijk.

Pychedelische, emotionele rock zijn andere kwalificaties van hun hand. Ook als ik alle tracks optel, vermenigvuldig met pi, vierendeel en een kwartslag draai, vind ik er weinig psychedelisch aan, het label 'rock' wil ik toegeven, maar voor emotionele muziek ontbreekt de ziel.

Het geluid wordt sterk bepaald door de gitaarpartijen, aangezien de zang ver weg is gestopt. Over de teksten, zeurderig gezongen, kan ik dan ook geen zinnig woord zeggen, al lijkt Feerick zo op het eerste gehoor geen nieuwe liefde of iets anders opbeurends ontmoet te hebben. Die gitaarpartijen gaan maar door in één tempo, in een verstikkende brij, zonder climax en zonder punt. Misschien wordt het nog iets met Amusement Parks On Fire, maar op Out Of Los Angeles hebben ze het warme vuur niet te pakken. Dan zullen ze zichzelf toch aardig moeten vernieuwen.

Voorproefjes en andere wetenswaardigheden voor verdere verdieping zijn te vinden op deze website.

Label: GM Recordings/V2 Releasedatum: 5 juni 2006