DVD: Class of 1984

De jaren '80 leverde een wijd spectrum aan High-School films op. De meesten lieten zien hoe pubers worstelden met hun gevoelens en hun identiteit. In Class of 1984 zien we een andere kant van de maatschappij. Op Lincoln High is er geen sprake van onschuldige tienerliefdes of een spannende sportwedstrijd die gewonnen moet worden. Nee, op Lincoln High hebben we het over jeugdbendes, prostitutie, drugsdealers en verkrachtingen. En over een muziekleraar die aan dat alles een einde wil maken.

Andrew Norris (Perry King) is de nieuwe muziekleraar op Lincoln High. Al op zijn eerste dag merkt hij dat deze school niet is wat hij ervan verwacht had. De biologieleraar Terry Corrigan (Roddy McDowal) heeft namelijk, naast wat paperassen, een pistool in zijn koffertje. Andrew snapt niet waarvoor Terry een pistool nodig heeft, maar komt er in ieder geval wel snel achter dat er iets flink mis is op Lincoln High. Grootste probleem is Peter Stegman (Timothy van Patten), de leider van een drugsdealende bende. Hij en zijn volgelingen zetten meisjes aan tot prostitutie, mishandelen medescholieren en docenten en plegen vandalisme. De directeur en docenten laten het allemaal maar over zich heenkomen en schuiven alles af op gebrek aan bewijs en de bescherming van jongeren in de wet. Andrew wil zich echter niet laten kennen en probeert zijn rug recht te houden. Dat valt niet mee, want al snel is hij het slachtoffer van de nietsontziende bende. Zal hij het geweld de kop weten in te drukken of zal hij veld moeten ruimen?

Class of 1984 is niet echt een film waar je vrolijk van wordt. De deprimerende schoolomgeving met volgekladde muren, waarbinnen geweld en drugs heel normaal zijn, geven een overdreven beeld van de problemen in de jaren '80 op scholen in de Verenigde Staten. De achterliggende gedachte, dat criminaliteit en geweld steeds meer deel uitmaken van het schoolleven, is echter actueler dan ooit. Wie herinnert zich niet de dodelijke schietpartij op het Terra-college? En er zijn tegenwoordig zelfs in Nederland scholen met metaaldetectoren (alhoewel gelukkig zeer beperkt). Mark Lesters film is gedeeltelijk een aanklacht tegen het geweld in films en op TV en de wijze waarop ouders hun kinderen verwennen; ook de wijze waarop de sterke arm der wet het af laat weten vormt een belangrijk thema in deze film. Daar zit echter ook het zwakke punt in het verhaal: er zijn slechts een tiental bad-guys in Class of 1984 en dat zou het hele schoolleven verstoren.

Class of 1984 geeft een mooi rauw beeld van een Amerikaanse High-School, waarbij geweld en intimidatie een grote rol spelen. De film heeft een flinke vaart en is alles behalve voorspelbaar. Alhoewel Bridge Pictures de film als extreem gewelddadig en ongecensureerd betitelt, valt het op zich wel mee; er wordt iemand neergestoken, er sneuvelt een onschuldig konijntje en je ziet wat vechtpartijen. Alleen aan het einde van de film, als de bende de confrontatie aangaat met Andrew, wil de film wat gewelddadiger worden, zeker als er een cirkelzaag wordt ingezet.

De release op DVD is wel aardig, maar qua beeld en geluid is duidelijk te zien dat de film in de jaren '80 is geschoten; jammer dat Bridge Entertainment wel de moeite heeft genomen om de DVD in een steelbook te verpakken, maar geen budget heeft vrijgemaakt om de kwaliteit wat op te vijzelen. Naast de film vinden we een drietal extra features. Allereerst is er een soort 'making of' waarin de makers van de film vooral opscheppen over hun briljante film (vergelijkingen met The Godfather en A Clockwork Orange komen zelfs voorbij), hoe geweldig Michael J. Fox zijn rol speelde (een kleine bijrol waarin hij het wel aardig deed) en hoe visionair de film was. Ook kun je een aantal (TV-)trailers bekijken. Tot slot vind je ook een commentaartrack bij de extra's, waarin we wederom te horen krijgen hoe visionair de film was.

Class of 1984 is een aardige film. Vooral de wijze waarop een enkele docent zich inzet om de bende op school een halt toe te roepen is erg interessant om te zien. Ook het einde van de film, alhoewel vrij ongeloofwaardig en vrij gewelddadig, is erg de moeite waard. Qua beeld- en geluidskwaliteit had er meer in gezeten en de extra's zijn ook niet erg boeiend. Class of 1984 is vooral erg aan te raden voor de liefhebbers van het High-schoolgenre, maar ook anderen zullen zich zeker niet vervelen.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 14 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: