Boek: Vergroot de liefde - Dalai Lama

De Dalai Lama is het boegbeeld van Tibet, ook al is hij daar sinds lang verdreven door China. Hij is tevens de spirituele leider van het Boeddhisme. Het Boeddhisme streeft naar geluk en vrede door meditatie en zelfkennis. Daarover schreef de Dalai Lama het boek Vergroot de liefde, een handleiding om door oefeningen en meditatie te komen tot een grotere betrokkenheid bij de wereld om je heen, door je liefde voor anderen uit te breiden. Het klinkt zweverig. En dat is het ook.

"Wijze mensen denken aan anderen en helpen hen zoveel als ze kunnen. Het resultaat is geluk." "Liefde en compassie zijn zowel goed voor jezelf als voor anderen." Twee uitspraken van Zijne Heiligheid de Dalai Lama. In "Vergroot de liefde" legt hij uit hoe je door meditaties en boostertechnieken (een soort oefeningen waarbij je je bepaalde situaties inbeeldt) dingen als vijandschap, woede en haat kunt ombuigen naar vriendschap en uiteindelijk liefde.

Door de oefeningen te doen zul je leren hoe je alle mensen, zelfs je vijanden, kunt liefhebben. De theorie is gebaseerd op oneindige reïncarnatie, het steeds opnieuw in allerlei gedaanten geboren worden. Omdat de reïncarnatie oneindig is, is iedereen op de wereld ooit jouw moeder geweest en heeft je in die hoedanigheid gekoesterd en gevoed. En hoe kun je iemand die dat gedaan heeft nu als een vijand beschouwen? Je moet dus wel van iedereen houden.

De Dalai Lama

De Dalai Lama leert je in zeven stappen van iedereen te houden:
1. vrienden herkennen
2. vriendelijkheid waarderen
3. vriendelijkheid beantwoorden
4. leren lief te hebben
5. de kracht van mededogen
6. totale betrokkenheid
7. streven naar onbaatzuchtige verlichting

Het boek bevat de nodige oefeningen in meditatie en zogeheten boostertechnieken om deze stadia te doorlopen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze niet uitgevoerd heb. Ik denk dat ik er te westers voor ben. Toch heeft het boek me veel inzicht gegeven in de Boeddhistische denkwijze. Als iedereen vreedzaam samen wil leven kunnen de wereldproblemen als armoede, honger en oorlog worden opgelost. Helaas is de werkelijkheid anders.

Als het thema je aanspreekt is Vergroot de liefde een interessant boek. Het bevat veel wijze woorden. De wereld lijkt echter niet rijp voor het vreedzame Boeddhisme...

Uitgever: De Boekerij, Amsterdam ISBN: 90-225-4350-1 Pagina's: 206 Prijs: € 12,50