Boek: De Nachtkamer - Peter Straub

Tim Underhill schrijft boeken. Hij heeft er behoorlijk succes mee. Hij is nu bezig met het voltooien van zijn nieuwste boek, De Nachtkamer.

Willy Patrick is ook schrijfster. Zij schrijft kinderboeken, met veel succes. Onlangs heeft ze de prestigieuze Newberyprijs gewonnen.

De Nachtkamer brengt hun beider levens bij elkaar. Samen worden ze gedwongen de tragedie die achter die kamer schuilt te ontrafelen...

In De Nachtkamer volgen we de levens van Tim Underhill en Willy Patrick. Tim en Willy hebben veel met elkaar gemeen. Beiden hebben zij dierbaren uit hun naaste omgeving verloren (door moord of een ongeval). Een verlies dat zij niet echt hebben kunnen verwerken. Zo ziet Tim steeds zijn zusje Alice, dat vermoord is toen ze nog een kind was, opduiken. Ze lijkt hem iets te willen vertellen maar hij verstaat haar niet. Willy weet dat haar dochter is omgekomen bij een ongeluk, maar ze hoort steeds haar stem en heeft het gevoel dat ze haar moet bevrijden uit een verlaten gebouw.

Beiden hebben het gevoel hun greep op de werkelijkheid te verliezen en gek te worden. Beiden zijn verstrikt in een gecompliceerd en angstaanjagend heden. Tim Underhill ontvangt e-mails van klasgenoten die dood blijken te zijn en van een geheimzinnige bovenaardse macht, die in zeer lastig te lezen msn-taal communiceert. Verder wordt hij achtervolgd door een gestoorde fan. Al met al genoeg om Tim in een permanente staat van achtervolgingswaan te dompelen. Hij ziet geesten, engelen en bovennatuurlijke verschijnselen.

Ook Willy is volledig de weg kwijt. Zij staat op het punt te trouwen met de duistere Mitchell Faber die haar dag en nacht laat bewaken en die de erfenis van haar verongelukte echtgenoot Jim Patrick wil inpikken. Als zij ontdekt dat Mitchell iets te maken heeft met Jims dood en op de vlucht slaat, geeft Peter Straub een ingenieuze draai aan het verhaal. Op dat moment blijkt dat Tim Underhill in zijn nieuwste detective exact de situatie van Willy aan het beschrijven is. Zonder dat zij elkaar overigens kennen.

Via Tims boek krijgen we de verdere belevenissen van Willy te lezen. Tijdens haar vlucht voor de mannen van Mitchell komt ze op miraculeuze wijze in Tims wereld terecht. Tim wil haar helpen en samen gaan ze op zoek naar het duistere geheim van De Nachtkamer.

Peter Straub

Peter Straub maakt gebruik van de boek-in-een-boek-constructie waarbij de lezer constant op het verkeerde been staat. Voor je door hebt dat Tims boek de belevenissen van Willy beschrijft ben je al heel wat pagina's verder. Het boek leest ook niet bepaald makkelijk, hoewel het verhaal boeiend is. Door de voortdurende perspectiefwisselingen is het verhaal soms lastig te volgen. De ellenlange zinsconstructies en de waanideeën maken, samen met de lastig te lezen msn-taal, dat je het boek af en toe in een hoek wilt smijten. Toch heb ik het daar weer uitgeplukt, omdat ik wilde weten hoe het verhaal afloopt.

Een grote aanrader vind ik dit lastig te lezen boek dan ook niet. Je moet echt doorbijten om het verhaal te kunnen volgen. Ik vrees dat velen het halverwege - of zelfs al eerder - op zullen geven. Ook al is het verhaal zelf echt wel de moeite waard.

Uitgever: Uitgeverij Luitingh ISBN: 90-245-5669-4 Pagina's: 350