DVD: Alias - Seizoen 4

In de vorige drie seizoenen van Alias gebeurde er teveel om op te noemen. Voor mensen die Alias niet hebben gevolgd is het vierde seizoen dan ook moeilijk te volgen. In de laatste aflevering van seizoen drie zagen we hoe Sydney toegang kreeg tot geclassificeerde bestanden waarin blijkbaar shockerende informatie staat. Als haar vader, Jack, het archief binnenkomt is vrij snel duidelijk dat de informatie niet voor Sydneys ogen bedoeld was. Maar wat staat erin? Waarom mag Sydney deze bestanden niet zien en wat probeert Jack te verbergen? We komen erachter in het vierde seizoen en zien gelijk hoe het verder gaat met de hechte groep CIA'ers.

In het vierde seizoen zien we vooral hoe Vaughn, Sydney, Dixon en de anderen worden ingezet bij losse missies om de georganiseerde misdaad en terrorisme tegen te gaan. De intelligente verhaallijnen en de gedetailleerde wijze waarop alles in beeld wordt gebracht zorgen ervoor dat je bijna continu op het puntje van je stoel zit en echt de serie wordt ingezogen. Aan het einde van het vierde seizoen ontstaat er weer meer een echt doorlopend verhaal, terwijl de eerste afleveringen meer op zichzelf staan.

De wijze waarop de schrijvers van de serie een nieuwe draai hebben gegeven aan het verhaal is ook in dit seizoen indrukwekkend. De beslissing om de activiteiten in de vierde serie onder te brengen binnen de organisatie "APO" is bijzonder origineel en zorgt binnen de hechte groep in het begin voor veel problemen. Alias is de serie van de cliff-hangers; en ik kan je garanderen dat je na de laatste tien seconden van de laatste aflevering van dit seizoen baalt dat het vijfde seizoen nog niet te koop is.

De DVD-box van Alias is ook dit seizoen uitgerust met een ruime hoeveelheid bonusmateriaal. Het maakt het lange wachten op deze release bijna de moeite waard, al zijn niet alle extra features even interessant. Je krijgt vooral te zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat; in "A chat with Jennifer Garner" bespreekt Jennifer het afgelopen seizoen met regisseur Ken Olin, waarin haar ervaringen met de nieuwe karakters naar voren komen en je te horen krijgt hoe haar ervaring was als regisseuse van een aflevering. Eén van de nieuwe karakters is Mia Maestro, over wie we meer leren in "Meet Mia: Syd's Little Sister". Beide extra's zijn wel aardig om te zien, maar zijn niet heel erg boeiend. Veel leuker zijn de commentaartracks bij enkele afleveringen en de "Blooper Reel". Weer wat minder interessant is "Agent Weiss' Spy Camera", een rondleiding over de set met behulp van een aantal foto's en ook "Director's Diary" en "Anatomy Of A Scene" geven enige nieuwe inzichten in het gebeuren achter de schermen, maar zijn ook niet heel erg interessant. Veel leuker is "Marshall's World", waarin je kunt zien hoe de briljante en innovatieve wereld van Marshall eruit ziet.

De release van het vierde seizoen op DVD heeft erg lang op zich laten wachten, zeker omdat deze geweldige serie in Nederland niet op TV wordt uitgezonden. Qua inhoud scoort deze uitgave een dikke voldoende: de afleveringen staan in hoge kwaliteit op de zes schijfjes en er is -ook na vier seizoenen- behoorlijk veel extra materiaal terug te vinden; niet allemaal even interessant, maar voor elk wat wils. Alias is een kwalitatief hoogstaande serie met een dito release op DVD. Voor de fans wordt het dan nu ook afzien tot het allerlaatste, vijfde, seizoen op DVD zal verschijnen.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 25 januari 2006
Kijkwijzer: