DVD: Silent Witness - seizoen 1

De meeste detectiveseries draaien om het vinden van motieven, wapens en daders. Zelfs bij de Amerikaanse serie Crime Scene Investigation, waarbij eigenlijk alleen forensisch onderzoek aan de orde zou moeten komen, zijn bovengenoemde zoekcriteria onderdeel van bijna elka aflevering. Bij Silent Witness ligt het allemaal net iets anders. Hoofdpersoon Sam Ryan (Amanda Burton) is patholoog-anatoom in Cambridge en heeft als belangrijkste taak om de doodsoorzaak van overleden personen te achterhalen. En aangezien het hier gaat om een detectiveserie gaat het altijd om een overlijden onder verdachte omstandigheden. Een serie die het eens niet moet hebben van flitsende hoofdrolspelers, spectaculaire montage of nachtclubs met schaarsgekleden strippers, maar van een degelijk verhaal, waarheidsgetrouw onderzoek en een redelijk realistische blik op het moordonderzoek.

De eerste serie van Silent Witness bevat slechts vier afleveringen, maar elke aflevering beslaat wel gelijk ongeveer 95 minuten. In vergelijking met andere detectives een lange duur, maar in Silent Witness wordt een verhaal echt uitgewerkt en is er veel aandacht voor alle aspecten van het patholoog-anatomisch onderzoek bij misdrijven en de rol die de patholoog-anatoom kan spelen bij het politieonderzoek. Verwacht geen inspecteur die bij Lowietje aan de bar opeens een geniale ingeving heeft of een enkel haartje dat met behulp van DNA opeens de dader oplevert. Bij Silent Witness zie je een zaak echt opgebouwd worden vanuit het perspectief van de patholoog-anatoom. Daarnaast is er binnen elke aflevering ook voldoende ruimte voor de persoonlijke ontwikkelingen binnen Sam's leefomgeving.

Alhoewel de eerste serie van Silent Witness slechts vier afleveringen bevat, word je wel gelijk meer dan zes uur 'vermaakt' met een degelijke detectiveserie. Het is jammer dat de release geen bonusmateriaal bevat en dat de voorkant van de box merkwaardig genoeg afbeeldingen bevat van acteurs die pas in latere series mee gaan spelen; erg slordig. Al met al is Silent Witness een echte aanrader voor fans van het genre. Het is wel een minpunt dat je voor slechts vier afleveringen, in een overigens zeer mooi uitgevoerde digipack, toch al snel meer dan dertig euro moet neertellen.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 12 januari 2006 Kijkwijzer: Waardering: