DVD: After the Sunset

Een vos verliest wel zijn haren, maar nooit zijn streken. Voor de twee hoofdrolspelers van After the Sunset is dit spreekwoord wel heel erg van toepassing. Meesterinbreker Max Burdett (Pierce Brosnan) is gespecialiseerd in het op vakkundige wijze stelen van idioot waardevolle diamanten. Daarbij weet hij op ingenieuze wijze altijd de ietwat sullige inspecteur Stan Lloyd (Woody Harrelson) de loef af te steken. Stan wordt daardoor door de rest van het politiecorps continu belachelijk gemaakt, terwijl Max er met de buit vandoor is gegaan. Na een grote roof besluit Max echter met pensioen te gaan en verkast met zijn aanstaande bruid Lola (Salma Hayek) naar de prachtige Bahama's en neemt zijn intrek in een schitterend beachhouse.

Na een paar maanden begint het bij Max toch een beetje te kriebelen; de tequila's komen hem op een gegeven moment de neus uit, het prachtige uitzicht kan hem weinig meer bekoren en hij verlangt stiekem naar de tijden van weleer. Gelukkig weet Lola met een flink aantal verleidelijke poses Max gelukkig te houden, tot de dag dat Stan weer op de stoep staat met een foldertje in zijn hand. Stan kent het spreekwoord met de vos en de haren namelijk ook en wil Max laten weten dat het een kwestie van tijd is eer Max achter de tralies verdwijnt. De folder toont namelijk een dure diamant van Napoleon, een steen die Max zeker wil hebben. En wat een toeval: de diamant bevindt zich aan boord van een cruisschip dat net die week ligt afgemeerd bij de Bahama's. Kan Max zijn verleden achter zich laten? Of zal hij proberen nog een laatste slag te slaan? En zal Stan in dat laatste geval Max eindelijk weten te betrappen? Een ingenieus spel van misleiding, bedrog en veel humor ontvouwt zich, zeker als de lokale mafiabaas zich er ook nog eens mee gaat bemoeien.

After the Sunset heeft me op een aangename manier verrast. De ietwat saaie en nietszeggende cover en de tamelijk neutrale omschrijving op de achterkant zijn zeker geen reclame voor de film. De manier waarop Stan en Max elkaar proberen de loef af te steken en bijzonder grappige dialogen zijn zeer de moeite waard. Samen met de schitterende locatie waar de film is opgenomen en het ook niet verkeerde uitzicht op Salma Hayek maken deze film onverwacht leuk. Gedurende de hele film ligt het tempo hoog en je kunt gewoon zien dat alle acteurs met veel plezier invulling hebben gegeven aan hun rol.

Alhoewel After the Sunset maar in één editie op de markt is gebracht, heeft Paradise Home Entertainment blijkbaar toch gemeend deze versie tot 'Special Edition' te benoemen. Qua extra materiaal zeker terecht, maar ik dacht zelf dat er bij een 'Special Edition' er ook altijd een 'Not so Special Edition' hoort te zijn, maar die is er dus niet. Op de enkele schijf vinden we wel een aantal leuke extraatjes. Daarvan zijn vooral de bloopers zijn erg de moeite waard, het laat duidelijk zien dat de acteurs veel plezier in de film hebben gestopt. De interviews met cast en regisseur zijn wat aan de tamme kant en voegen weinig toe. De fragmenten die de uiteindelijke film niet hebben gehaald zijn wel aardig om te zien, maar vullen het verhaal niet echt aan, een goede keuze op de snijtafel dus. De beeld en geluidskwaliteit van After the Sunset is erg goed, zeker de indrukwekkende plaatjes van een tropische zonsondergang en het exotische landschap zijn erg mooi om te zien.

After the Sunset is een onderhoudende en onverwacht leuke film. De combinatie van 'kat-en-muis', de humor en de mooie setting maken deze film een leuk geheel. Pierce Brosnan is geknipt voor de rol van stijlvolle dief en Harrelson weet de sullige detective goed neer te zetten. Ook eyecatcher Hayek weet, ondanks haar relatief kleine rol, toch een leuke stempel op het geheel te drukken. After the Sunset is zowel qua film als qua DVD erg de moeite waard. Echt een aanrader.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: 24 november 2005
Kijkwijzer: Waardering: