quote:
- Mijn kinderen eten alles
- Ja ja, dat zal wel.
- Het is echt waar!
- Ik geloof er helemaal niets van.
- Dat die van jou alleen maar potjes lust, dáár geloof ik niks van.

Zo ontstond ruim een jaar geleden een discussie over eten, waar we niet meer mee opgehouden zijn. 'Die drie' van Ingrid aten veel beter dan 'die ene van Petra' maar waar lag dat eigenlijk aan? Het bleek al snel, dat dit soort gesprekken op ieder schoolplein, op ieder kinderdagverblijf en op iedere peuterspeelzaal bijna dagelijks gevoerd worden.
Zo luiden de eerste zinnen van het voorwoord van het kookboek Spaghetti met ballen. Auteurs Ingrid van Essen en Petra de Hamer hadden blijkbaar zoveel signalen opgevangen dat er een zekere kloof is tussen 'koken voor volwassenen' en 'koken voor kinderen', dat zij die kloof wilden overbruggen door een boek met recepten samen te stellen die voor zowel kind als ouder aantrekkelijk zouden kunnen zijn.

Spaghetti met ballen bevat tachtig gerechten die zo klaar te maken zijn dat zelfs de grootste boer (die niet eet wat hij niet kent) nog uit de voeten zou kunnen met de recepten. Leuke tips om simpele gerechten tot iets chiques om te toveren of juist adviezen om ingewikkelde gerechten op een makkelijke wijze klaar te maken. Sommige gerechten zijn helaas wel erg simpel van aard en zouden zelfs door de beginnende kok zelf bedacht kunnen zijn. Daarnaast is het jammer dat er veel tijd, geld en moeite gestoken is in de fotografie, maar dat de auteurs vooral plaatjes van kinderen of ingrediënten in hun boek hebben opgenomen. Dit terwijl het juist zo leuk is om op basis van een plaatje van het eindresultaat te kiezen voor een bepaald recept. Maar aan de andere kant is het wel logisch dat er niet veel foto's in het boek voorkomen. Het zou namelijk laten zien dat er niet echt veel originele gerechten in het boek staan. Gebakken aardappeltjes uit de oven, hutspot met draadjesvlees en kaasstengels met ardennerham zijn nu eenmaal niet de minst gemaakte gerechten. Er staan natuurlijk wel een paar creatieve gerechten in, zoals een zalmforel uit de oven of visrolletjes met tapenade van tomaat en paprikadressing, maar de meeste recepten zijn bij de doorgewinterde kok al lang bekend.

De geit (links op de foto) weet hier nog niet dat hij het onderwerp van het gerecht op pagina 8 is.

Zelf herinner ik me dat mijn moeder -ik was enig kind- vaak apart voor mij kookte. Dit was niet alleen omdat ik een kieskeurig kind was, maar ook omdat mijn ouders altijd hun avondeten ná mijn bedtijd genoten. En omdat ik zelf geen kinderen heb -sterker nog, bij een kinderkookboek denk ik vooral aan gefrituurde kinderen met een cranberrysaus- besloot ik dit nieuwe boekje eens mee te nemen naar mijn bijbaantje. Een werkplek waar een bovengemiddeld aantal moeders werkzaam is, dé ideale plek om dit kakelverse kookboek eens van hand tot hand te laten gaan om een professionele moedermening te verkrijgen. Het oordeel was vrijwel unaniem: een leuk boek, met leuke recepten, maar helaas met wat weinig foto's. Zat ik er als kinderloze jongere toch niet ver naast met mijn mening! Toch is dit boek niet alleen geschikt voor kokende ouders met kieskeurige kinderen, maar ook voor hén die moeite hebben om met flair te koken en daarom de basis van het koken eens (opnieuw) moeten ontdekken. En voor de 14,95 euro die dit boek je kost kan het net dat duwtje in de rug zijn om de echte wereld van het koken in te stappen!

TitelSpaghetti met Ballen
Pagina's120
AuteursIngrid van Essen en Petra de Hamer