Dossier: André Hazes, een vriend voor altijd

Ik heb mijn vrouw leren kennen op een nummer van André, in een cafe in het dorp waar ik woon. Mijn vrouw is Zeeuwse en ik rasechte Amsterdammer. André kende ik al uit A'dam waar ik hem vaak in cafe's heb ontmoet. Hij zong graag een nummertje en dan zat de sfeer er gelijk goed in, en na afloop heb ik menig biertje met hem gedronken. Zo ook bij ons op 't Zeeuwse dorp. Ik ben getrouwd en vaak hoorden we het nummer van André, wat voor ons nog steeds (na 11 jaar) heel veel herinneringen ophaalt. Bij het nummer "De Vlieger" denk ik vaak aan mijn schoonmoeder, die helaas is overleden. Het was een wereldmensje en ik heb er 10 jaar een mooie tijd mee gehad. André leeft bij mij voort in mijn hart. Zijn nummers zijn geschreven met enorm veel liefde en gevoel erin verwerkt. Helaas is André veel te vroeg van ons heengegaan, want het was André die de mensen nader tot elkaar liet komen. Voor mij LEEFT André nog in mijn hart. Ik wens Rachel, de kids en verdere familie dan ook enorm veel sterkte toe in deze voor hun zo moeilijke tijd. André, rust in vrede.

A. de Rijk.

André Hazes, "Kleine jongen" doet me heel veel.. De tekst, mijn vader vond dat zo mooi. Hij is 12 Juli gestorven en we hebben het ook bij zijn crematie gedraaid.. Het is zo'n tekst om bij na te denken, maar dat had André bij veel teksten.. Of ja eigenlijk alle teksten!! Maar dit liedje is bijzonder, voor mij en mijn moeder en mijn 2 zussen.. "Kleine Jongen" als jij dan later groot bent dan is je vader er misschien niet meer vertel dan aan je eigen kinderen de wijze lessen van je ouwenheer.. Ik mis mijn vader, maar André zal ik zeker ook gaan missen........... Ik hoop dat ze nu samen een duet zingen in de hemel (als deze bestaat) en op ons neer kijken en zorgen dat wij en Rachel en de de kids gelukkig worden en blijven...

Liefs Jet

André, een leven echt geleefd

Ik zal eerlijk toegeven, ik ben geen die hard fan, maar het was en is voor
mij wel een icoon. Toen ik in juni zijn concert miste, dacht ik nog dat ik
hem volgend jaar wel zou zien. Dat zal dus nooit meer zo zijn.

Ik heb ontzettend genoten van zijn nummers, ze waren zo herkenbaar en zo
makkelijk mee te zingen.
Als je zijn documentaire ziet, 'Zij gelooft in mij', dan weet je wat Hazes
was: een gewone jongen van de straat die door zijn ervaringen en levenstijl
goed kon verwoorden wat mensen raakt. Iemand die met het leven worstelde,
maar tegelijkertijd mensen wilde helpen.
Het lijken simpele of valse sentimenten, maar hij wist het te brengen als
geen ander. Hij heeft vele harten veroverd, al willen velen dat misschien
niet toegeven.
Ik heb vaak gehoord dat het een alcoholist was, dat hij niet goed voor zijn
kinderen zorgde en dat hij
vooral aan zichzelf dacht. Dat kan zo zijn, maar niemand is perfect. André
was een mens, met zijn fouten, net als jij en ik.

Denk aan wat hij wel gebracht heeft, hij heeft zo veel mensen een goed
gevoel gegeven, al was het maar voor even.
Ik zou nog vele regels kunnen schrijven over André, maar ik laat het
hierbij, mensen die weten waar André voor stond begrijpen zijn waarde. Voor iedereen die André fout of asociaal vindt, smaken verschillen, maar hij
was zoals de mens eigenlijk is met al zijn beslommeringen en beproevingen.
Hij is voor mij de belichaming van het leven leven, hard tegen hard, maar
zoals het leven is en kan zijn.

André, te vroeg gestorven, ik zal je altijd herinneren in je muziek. Het
leven is soms zo simpel en zo moeilijk tegelijk, jij wist het te verwoorden.

Georges

23 september 2004, rond de klok van 12.00 kom ik thuis aan. Ik pak wat te eten en ga op de bank zitten. Druk de tv aan en het surfen op teletekst kan beginnen. Nederland 1, pagina 101 tot grote verbazing lees ik: André Hazes (53) overleden. Mijn hart slaat een paar slagen over. Ik kan het eerst niet geloven maar na het teletekst bericht te lezen weet ik genoeg. Mijn nationale volksheld is niet meer.

Met tranen in mijn ogen vlieg ik naar boven om meer informatie te vinden over deze tragische gebeurtenis. 2 hartaanvallen blijken de factor van het overlijden. Waarom nou André giert er door mijn hoofd.

Vol van verdriet denk ik terug aan de momenten die André mij geschonken heeft. Hoe vaak luisterde ik wel niet naar André als ik in een mindere toestand was? André's muziek hielp me er wel doorheen! Liedjes als “Waarom” en “kleine jongen” zijn toch voor altijd in je geheugen gegrift? Voor mij is en zal André Hazes altijd volkszanger nummer 1 zijn.

Hoe vaak maak je nou mee dat je in een kroeg zit en het een saaie avond lijkt te worden totdat de André hazes cd voor de dag komt en heel de kroeg begint mee te zingen! Die mooie momenten die André ons geschonken heeft!

Nu een dag later kijk ik nog droevig terug naar de dag van gister. Ik heb het gevoel als of een vriend van me is overleden, een raar gevoel. Ik merk zelfs dat mensen die André Hazes nooit iets aanvonden nu toegeven dat ze toch wel een bepaald gevoel bij zijn muziek hadden. Ik denk dat dit bij de meeste mensen geldt. Terwijl ik dit typ heb ik Hazes opstaan, zijn muziek zal nooit verloren gaan en door zijn muziek zal hij altijd doorleven in onze harten.

André Hazes de man die zijn leven leefde zoals hij dat wilde. De man die mooie liedjes schreef, de man die voelde wat hij zong. De man die zong met zijn hart! De man die menig mensen hielp met zijn liedjes. De man die altijd zichzelf bleef. De man die menig hart gestolen heeft. De man die altijd verder zal leven.

23 september 2004 is de dag waarop een man stierf en een legende geboren werd!

Danny Maartens

Negen maanden fan

Ik ben geen grote fan van Hazes. Ik zou nooit een cd van hem kopen, zelfs niet downloaden. Maar toch had ik een zwak voor hem. Noem het vals sentiment, maar als Amsterdammer had ik soms het gevoel dat ik hem begreep. Wat meehielp is natuurlijk de jarenlange hersenspoeling in m'n jeugd, pa en ma konden er geen genoeg van krijgen! En als ik wel eens (oude) liveopnames zag viel het me toch elke keer weer op hoe goed de man kon zijn.

Maar ondanks dat ik geen grote fan was heb ik toch m'n grote Hazes-moment gehad. Het is denk ik zo'n 10 jaar geleden en ik zat net in militaire dienst in het kleine maar pittoreske gehucht Eefde. En wat doe je in moeilijke tijden, je zoekt naar een kroeg. Nu zijn de kroegen in Eefde op 1 hand te tellen, maar bij de eerste waar ik naar binnen ging schalde André Hazes me tegemoet en ik dacht: "Dit is ‘m, dit wordt m'n kroeg!". En dat werd het het. Maandenlang zat ik er een paar avonden per week aan de bar en draaide de bardame het laatste uur Hazes-repertoire. Negen maanden lang was ik fan van Hazes.

Een vriend van me zei het treffend, toen ik hem vertelde van Hazes' dood: "Hij KAN niet dood zijn, hij hoort er gewoon te zijn". En dat klopt. Hoewel de persoon Hazes er niet meer is, is er nog wel z'n grote en bekende oeuvre zodat het icoon, het karakter of desnoods de karikatuur Hazes blijft voortbestaan.

Hij is dood, maar meegalmen zullen we, tot in de lengte ten dagen…

MuadDib

Ik kan nu wel een heel langdradig en gevoelig epistel neergooien hier, maar dat is niet op zijn plaats. Ik ga maandag afscheid nemen van de held van Amsterdam. Alhoewel ik er al jaren niet meer woon, is de muziek van André met de paplepel ingegegoten. Bij elke verjaardag, op elk feest kwamen de platen en later de cd's weer uit kast en brulde iedereen uit volle borst mee. Toen mijn moeder afgelopen juni overleed, werden er bij de plechtigheid 3 nummers van Hazes gedraaid, dat kon gewoon niet anders. Daarom ga ik maandag afscheid nemen. Ik neem niet alleen afscheid van hem, maar ook van mijn jeugd.

Kim

Wat er j.l 23 September is gebeurt weten we allemaal, een vriend van ons is helaas overleden aan de gevolgen van een longonsteking en 2 hartaanvallen. Nederland is in rouw. Je hield van zijn muziek of niet, maar iedereen had toch wel een band met Dré, iedereen kende wel een liedje van hem. Ben al jaren fan van Hazes, ondanks mijn 19jarige leeftijd. Heb al zijn cd's (op 2 na) en ook al diverse concerten geweest. Dré voelde niet als een famielid voor me maar toch had ik een band met Dré. Tot slot een gedichtje over Dré die een mooie carriere heeft gehad! Dré bedankt voor alles! Het is koud zonder jou! André Hazes: een man ontdekt op straat
een man van wereldformaat
een man met ruim 25 jaar aan de top
een man met de Ahoy en ArenA op zijn kop
een man met liefde en gevoel
een man met ambitie en een doel
een man die tevroeg is heen gegaan een man die veel heeft moeten doorstaan een man met een groot publiek, een man kreeg helaas ook veel kritiek Nederland was op 23 September 2004 in rouw, André, het is koud zonder jou!

Mario Braakman

Dreetje zag het leven
Altijd een beetje Als plezier