Film: I, Robot

I, Robot is knap gemaakt, daarover bestaat geen twijfel. De speciale effecten zijn perfect, ze doen echt nergens fake aan. Je ziet robot Sonny dan ook al snel als een normaal karakter.

Het verhaal is prima, tenminste als je van onbekommerd popcornvermaak houdt. Het is in principe een gangbaar wie-heeft-het-gedaan-plotje zoals je ze vaker ziet. Gewoon een kwestie van karakters wegstrepen.

Het is wel duidelijk te zien dat de makers hun best hebben gedaan om de film een diepere laag mee te geven, zoals Blade Runner, een film met een soortgelijk verhaal, heeft. Dat is alleen niet helemaal gelukt. Je ziet dat de schrijvers soms wat moeite hebben met het combineren van pure actie en filosofische overpeinzingen. Soms lijkt het alsof ze twee versies hebben gemaakt, en toen maar voor het beste van beide hebben gekozen.
Het is jammer dat het niet gewoon alleen een lekkere actiefilm met humor is geworden zoals Men in Black. De pogingen van Smith om leuk te zijn komen nu niet goed uit de verf en daar had best potentie in gezeten. De leukste one-liners zijn voor robot Sonny. In feite hadden ze van I, Robot meer een buddy-movie moeten maken, met Sonny en Spooner als duo tegen wil en dank.

De filosofie rond het robotvraagstuk is evenmin goed uitgewerkt. Het stoort niet echt, maar waar het om gaat is toch de actie. En die is subliem. Er zijn fantastische shots, waanzinnige achtervolgingen en als de robots eenmaal losgaan, weet je niet waar je kijken moet. Goed, aan het eind gaat de actie wel weer erg over de top, maar een kniesoor die daar op let.

Del, Susan en Sonny staan er helemaal alleen voor

I, Robot is een typische film die je met je verstand op nul moet gaan zien. Houd je van actie, science-fiction en/of Will Smith, dan moet je de film zeker gaan zien, je krijgt namelijk waar voor je geld. Geloof me, deze zomer zijn er slechtere films te zien in de bioscoop.
Voor de fans van het boek is het misschien even slikken. Het verhaal herken je namelijk niet terug. Toch zal Asimov zich niet in zijn graf omdraaien, omdat de makers wel degelijk hebben geprobeerd de diepere lagen uit zijn boek naar het witte doek te vertalen. Dat is dan niet helemaal gelukt, maar dat neemt niet weg dat je je bij I, Robot zeker niet zult vervelen.

Lees hier de review over de Nederlandse première waarbij Will Smith aanwezig was.

Score: 7,5

Genre:actie/ sciene-fiction