Game: Deadly Skies III

Flight simulator fans ontmoeten vervolgens de eerste teleurstelling: je missie begint meteen airborne. Niet spelen met flaps en je wielen van je vliegtuig, niet de adrenaline wanneer je vliegtuig de grond verlaat, nee gewoon meteen Boem! met 500 kilometer per uur in de lucht. Misschien maar goed ook aangezien je missies een tijdslimiet hebben. Snelle arcade actie, dat is waar we voor gaan dus. Dat blijkt eens te meer wanneer je je wapens bekijkt. Een indrukwekkende 70 air-to-air raketten kan zo'n straalvliegtuigje toch al snel meesleuren. Met het grootste gemak schiet je vijf raketten af op een vliegtuig. Op zich ook verstandig, want de meeste vliegtuigen moet je meer dan een keer raken .



Goed, het is dus nog meer arcade dan verwacht. Veel wordt goedgemaakt door de gameplay zelf. Als je eenmaal in een geklokte zeven minuten missie bezig bent (nadat je tien minuten bezig bent geweest met de briefing) is het namelijk wel heerlijk! Je vliegtuig reageert lekker en op zich nog best realistisch. Je hebt een afterburner en ook in de lucht remmen werkt prima. Mooie manoeuvres zijn mogelijk en je kunt slim gebruik maken van voorspelbare stalls van je vliegtuig. Gunfights met andere vliegtuigen zijn ook bijna realistisch moeilijk en als je vergeet dat je geen flares hebt en je gemiddeld vijf raketten per tegenstander gebruikt is het eerlijk waar een lekker vliegspel.



Andere vliegtuigen zien er bovendien mooi uit, en er is eerlijk waar een indrukwekkende lijst van modellen in het spel gebruikt. Bruggen en berglandschappen zien er werkelijk prachtig uit van een afstandje en zolang je niet te dichtbij kijkt is het mooi om te zien. Wil je je vrienden of vriendinnen laten zien wat je PlayStation2 allemaal kan, dan kun je het beste niet een van de missies kiezen met een 'vliegtuigenschild' waardoor je laag moet vliegen.



Jammer genoeg duurt een missie dus meestal maar enkele minuten. Als je binnen de gestelde tien minuten niet de vijf vijanden hebt afgeschoten is de missie mislukt en mag je exact dezelfde missie over doen. Waarschijnlijk is deze tijdlimiet ingesteld om je te beschermen van de het gekakel van je collega vliegers. Vanaf het moment dat je in het vliegtuig zit wordt er namelijk gepraat. Gepraat door je luchtbasis, gepraat door je collega's, gepraat door je vijanden, gepraat wanneer een vliegtuig in je radar verschijnt, gepraat wanneer een vliegtuig in gun range is, en nog net niet gepraat wanneer je een scheet laat. Door deze kakofonie aan geouwehoer vanaf het moment dat je in de lucht zit ben je eigenlijk blij wanneer een missie abrupt wordt afgebroken omdat de 'tijd op is'.