Game: Far Cry

Okee, het spel ziet er dus goed uit. Een ander punt waarmee Far Cry zich moest onderscheiden van andere games is de AI, oftewel KI, oftewel Kunstmatige Intelligentie. Hoewel echte intelligentie in games de komende tijd nog wel zal uitblijven, daar ontbreken de middelen eenvoudigweg voor, scoort Far Cry ook hier bovengemiddeld.

A.I.

Het unieke van de AI in Far Cry ten opzichte van andere games is dat deze niet scripted is. Niet scripted wil zeggen niet vastgelegd volgens een bepaald patroon. Dat maakt de AI intelligenter en dus leuker om mee en tegen te spelen.

In Far Cry is dat eigenlijk opgelost door een personage te laten reageren op geluiden, beelden en omgevingen. Zo 'ziet' hij dus dat jij op hem afrent met geladen M4 en besluit, afhankelijk van het aantal collega's in de buurt, om jou zelf een kop kleiner te maken of om weg te rennen en versterking te halen. Sluip je om je tegenstander heen en gooi je een steen de andere kant op, dan 'hoort' deze dat, kijkt om en valt na een kogelregen in de rug (niet netjes maar erg effectief) dood op de grond neer.

Leuke details aan de AI in Far Cry zijn bijvoorbeeld dat vijanden dekking zoeken achter muren, kisten en eigenlijk alles dat maar enigszins dekking kan bieden. Een boom bijvoorbeeld! Als jij slim denkt te zijn en om de boom heen gaat lopen zodat je je vijand weer in je vizier krijgt, beweegt deze ook weer om de boom heen om dat ongedaan te maken. Vijanden overleggen, geven elkaar orders, sluipen om je heen en maken het je op alle manieren moeilijk.

Simpel gezegd ben ik nog in geen enkele game zulke leuke AI tegengekomen. Echt heel intelligent is het nu ook weer niet, maar zoals gezegd hoeven we dat dit jaar ook niet te verwachten. Voor nu scoort Far Cry op dit punt alweer behoorlijk.

Gameplay

In veel opzichten is Far Cry ook gewoon een standaard First Person Shooter. Dat komt terug in de wapens bijvoorbeeld. Zo zijn onder andere een machete (een kapmes), een M4, een MP5 en een M249 machinegeweer beschikbaar. Ook ontbreekt een raketwerper niet, één waar je schitterend mee kunt richten door de ingebouwde zoom-functie overigens. Wat granaten, een mortier en een minigun maken de uitrusting compleet.

De gameplay in Far Cry wordt in grote mate beïnvloed door de interactie met vijanden en dus door de AI. Het is schitterend om te zien hoe je van afstand een tegenstander uitschakelt met je sluipschuttersgeweer, om daarna een heel kamp in rep en roer te zien raken. Al snel cirkelt er een helikopter rond, vaart een patrouilleboot op en neer langs het strand en kijken een aantal huurlingen strak in de richting van waar ze dachten het schot te horen.

De besturing van Far Cry komt grotendeels overeen met de standaard besturing van andere FPS-games en is dus zo onder de knie te krijgen. Bovendien is het spel voorzien van een eerste level dat relatief simpel is, zodat je even de tijd hebt om de bediening onder de knie te krijgen.

De HUD (Heads Up Display, oftewel je schermindeling tijdens spelen) is ook belangrijk. Er moet genoeg informatie beschikbaar zijn en deze dient duidelijk te worden weergegeven. De HUD in Far Cry is perfect. Je hebt een kompas, waarop geregistreerde levenstekens kunnen worden bijgehouden, evenals de richting die je op moet. Naast het kompas bevindt zich bovendien een stealth-meter, die verraadt wanneer jij je aan het verraden bent door in het zicht te lopen of te veel lawaai te maken. Ook is er genoeg informatie over je gezondheid, je wapens en bijbehorende munitie.