CD Review: Early Hardcore - Back To The Basics Vol. 1

"Early Hardcore - Back To The Basics" is een titel die eigenlijk maar half klopt. Back to the basics, dat zeker, maar hardcore is de meeste muziek op deze dubbelaar niet te noemen. Nu is die titel niet zo heel belangrijk, want "Early House" klinkt ook zo suf.

De compilatie bestaat uit een tweetal CD's, met in totaal 38 nummers erop. Het meeste ervan zou je kunnen omschrijven als 'house uit de begintijd', het tweede deel van de tweede CD zou ik inderdaad het stempel hardcore geven. What's in a name, eens kijken naar de titels.

CD 1

De eerste CD opent met een knaller van een klassieker, Speedy J's 'Pullover'. Het tweede CD singletje dat ik kocht, wat een jeugdsentiment! Een snelle blik voert me langs veel bekende, maar ook minder bekende titels en namen. Zo is 'Anasthasia' van T99 een begrip en dat geldt ook voor MC Hughie Babe en Praga Kahn. Geweldig om die nummers weer eens te horen, op prima kwaliteit bovendien!

Ook Obscure FM's 'Michael Jackson Is In Heaven Now' blijft geweldig, helemaal in de stijl van L.A. Style, maar daar komen we zometeen nog op. Ook "I am a nightmare walking" zal veel mensen bekend voorkomen, in het bekende nummer van The Ultimate Seduction. Zo kan ik nog wel even doorgaan, het stikt van de golden oldies op deze CD. Andere toppers, naar mijn bescheiden mening, zijn 'Terapia' van Ramirez, 'White Line' van Krid Snerdo en het onvergetelijke 'B.O.T.T.R.O.P.' van DJ Hooligan.

De meeste nummers op deze eerste CD zijn wat rustiger, althans als ik naar de titel van de CD kijk. Het tempo varieert op deze CD van zo'n 130 BPM tot 160 BPM, met uitzondering van Rob Gee die met zijn 'Ecstacy, You Got What I Need' de 200 BPM wel haalt.

CD 2

Ook de tweede CD begint met een geweldig nummer, 'James Brown Is Dead' van L.A. Style. Ook tracks als 'Quadrophonia' zal de meeste mensen nog wel bekend in de oren klinken, nummers die na al die jaren nog altijd niet hun kracht hebben verloren. Dat geldt ook voor '88 To Piano' van Main X.

Even later vinden we Speedy J weer terug met 'Something For Your Mind' (die overigens als extra track op de CD single van 'Pullover' stond). Andere oude toppers zijn 'Here's Johnny' van Hocus Pocus, 'XTC Motherfucker' van Juggernaut en nummers van The Prophet, DJ Rob & MC Joe, Chosen Few en Dano. Het lijkt wel alsof er iets minder geweldige nummers opstaan op deze CD dan op de eerste CD, maar dat is uiteraard afhankelijk van smaak.

Het snelheidsrecept lijkt voor beide CD's hetzelfde te zijn geweest, hoewel er zoals eerder gezegd op de tweede CD meer hardere nummers lijken te staan dan op de eerste. Ook hier loopt het tempo op vanaf zo'n 130 BPM tot ongeveer 180. De laatste track, in dit geval DJ Dano met 'Fuckem All', schiet boven de 200 uit en mag zich daarmee toch wel met recht hardcore noemen!