CD Review: John Mayer - Heavier Things

Eerlijk is eerlijk: de eerste keer dat ik het album Heavier Things beluister, vind ik het een beetje sloom. Maar na een paar keer luisteren is dat idee helemaal verdwenen en ik heb inmiddels geen flauw idee meer waarom ik dat vond. John Mayer maakt nu eenmaal weinig uptempo nummers, maar dat maakt de cd niet minder goed. Integendeel!

Heavier Things begint met het nummer 'Clarity', een nummer dat gaat over genieten van het moment: 'And I will waste no time Worried 'bout no rainy weather'. Een rustig nummer dat vooral vanwege de 'oohoo oohoo' tussen couplet en refrein blijft hangen. Met het tweede nummer 'Bigger than my body' komt er iets meer tempo in de muziek. Dit nummer is ook als single uitgebracht, en met veel succes. Vooral het refrein is zeer aanstekelijk. Ik heb moeite om stil te zitten in mijn stoel als ik het nummer hoor. 'Somethings missing' is een veel gevoeliger liedje over eenzaamheid die je kan voelen, terwijl er toch mensen om je heen zijn. Kippenvel!

In 'New deep' zingt John Mayer me toe dat hij zich er maar bij neergelegd heeft dat hij toch nooit het perfecte vers zal schrijven. Ik geloof hem niet. Zijn teksten komen op me over alsof hij er heel veel zorg aan besteed heeft. 'Come back to bed' spreekt me denk ik het minste aan. En dat is niet zozeer omdat John Mayer de vrouwen aanspreekt dat ze niet zo moeilijk moeten doen als ze boos zijn op hun man, maar vooral ook omdat het zich voortsleept van het begin naar het einde. Ik mis een beetje pit, wat ritme, terwijl de tekst toch echt overkomt alsof hij heel boos was toen hij deze schreef.

'Home life' en 'Split screen sadness' zijn twee mooi opgebouwde nummers. De muziek wordt voller naarmate het nummer vordert en het tempo gaat omhoog. In 'Daughters' geeft hij op een interessante wijze de ouders van vrouwen de schuld van de problemen tussen mannen en vrouwen. "Fathers be good to your daughters, daughters will love like you do".

Nummer negen, 'Only heart', is weer een nummer dat meteen swingend begint. Een zeer geschikte tweede single als je het mij vraagt. Het refrein blijft ook zeer gemakkelijk hangen. Als laatste staat het nummer 'Wheel' op het album, wederom een rustige ballad. Of het express gedaan is, weet ik niet, maar het feit dat het wiel rond blijft draaien geeft wel aan dat dit zeker nog geen eindstation is voor John Mayer. Gelukkig maar.

Zingt hij zelf nog 'somethings missing, but I don't know how to fix it', van mij hoeft er niks gefixed te worden. Dit is een erg geslaagd album!

Artiest
John Mayer