Game Review: Unreal 2 - The Awakening

Verhaal

John Dalton, een ex-marinier die, tot zijn grote ergernis, aan de rand van de menselijke ruimte zijn Patrouille uitvoert. Wanneer John op een missie gestuurd wordt om een noodsignaal te onderzoeken van een kolonie, kruip jij in zijn huid om je een weg te banen door vijandige troepen.

Voordat je op pad gaat kun je nog kiezen om een refreshment training te doen, de ervaren Unreal-speler zal deze al snel overslaan, want iets nieuws komt daar niet echt aan bod.

Voor elke missie word je een briefing gegeven door een van je crewmembers, meestal is dit de rondborstige Aida. Naast Aida zijn op je schip (de Atlantis) nog Isaak (de wapenspecialist) & Ne'Ban (piloot) aanwezig. Tussen de missies door kun je met hen een praatje maken. Zoals op elk schip zijn er wrijvingen tussen mensen, zo kan Aida het niet zo goed vinden met Isaak. Ne'Ban loopt er een beetje bij als het suffige buitenaardse wezen met een rare manier van praten. Lollig bedoeld maar ik zou hem persoonlijk liever flink fraggen (neerknallen).

Nadat je je briefing hebt gehad kun je naar de shuttle bay gaan waar je in een klein scheepje stapt om vervolgens daarmee naar een planeet te vliegen waar je soms een ware hel te wachten staat.

Het verhaal zelf is aardig, maar had wel wat langer mogen wezen, je bent er namelijk met een dagje flink gamen zo doorheen.

Speelbaarheid

Zoals we gewend zijn is de Unreal 2 omgeving geheel in 3D opgebouwd, je kunt dus van alle kanten beschoten worden en ook alle kanten opduiken om inkomend vijandig vuur te ontwijken. Unreal 2 is zowel met het toetsenbord, de muis als met een gamepad te besturen en de controls zijn geheel instelbaar naar eigen voorkeur. In dat opzicht is er weinig veranderd sinds de eerste versie van Unreal.

De interface is ook vrijwel hetzelfde gebleven, alle wapens hebben zowel een normale als alternatieve vuuroptie. Alleen bij de snipergun krijg je een aangepaste interface waarbij je met behulp van je scrollwheel kunt in- en uitzoomen. De alternatieve vuuroptie kan verschillen tussen slimmer (de raketwerper gaat dan vanzelf opzoek naar een doel) of krachtiger (je assault rifle verandert dan in een mini shotgun). Over de wapens kun je voor en na elke missie bij Isaak informatie inwinnen.

Gelukkig hoef je niet elke missie in je eentje te spelen, zo krijg je bij sommige missies hulp van de mariniers, deze kun je ingame orders geven. Naast de mariniers heb je ook de mogelijkheid om afweergeschut te plaatsen die je helpen een gebouw of geland schip te beschermen tegen aanvallen. Deze dingen kun je helaas geen ingame orders geven, ze reageren nadat je ze hebt neergezet volledig automatisch op vijanden.