DVD: Vampires: The turning

Een vampierfilm, eentje die er op het hoesje voor de verandering eens goed uitziet. Ik ben een fan van dit soort films maar meestal is er aan verhaallijn en grime niet te veel uitgegeven. Toch probeer ik het iedere keer weer, er zijn namelijk juweeltjes in het genre.

Hopend dat dit één van de juweeltjes zou zijn begint de film met een langgerekte intro vol met kickboxen, Muay Thai om precies te zijn. Dit is niet helemaal naar de smaak van Amanda (Meredith Monroe) wat resulteert in een ruzie tussen haar en de door kickboxen geobsedeerde Raines (Patrick Bauchau). Alleen op straat is Amanda een gewillig doelwit voor de lokale bende vampieren.

Al snel krijgen we, na de hint in de intro, te zien waar de film in het algemeen over zal gaan. Kickboxen, kickboxen en kickboxen. De ene keer geholpen door de superkrachten van een vampier en de andere keer ligt de nadruk op de goedmoedige levenstijl van de hoofdrolspeler.

Lichtelijk teleurgesteld kijk ik verder naar de film en kom zowaar tot de conclusie dat er toch nog wat meer verhaal in de film zit. Er zijn slayers. Twee soorten slayers zelfs, samenwerkend en ogenblijkelijk hetzelfde doel voor ogen. Natuurlijk is er de groep die we echter wel kennen, een belangrijk uitziende man met een engels accent bijgestaan door een sidekick uit een minderheidsgroep.

De andere groep is anders, die is te vinden bij de oorzaak van de vampierenplaag, de lieflijke Suwan (Nophand Boonyai). Ze heeft honderden jaren geleden voor elkaar gekregen de eerste op menselijk bloed terende vampier te creëren tijdens een staat van blinde woede. Ze is samen met een kleine groep vampieren eigenlijk van het andere soort slayer. Een vampieren groep die gezworen heeft alleen van dierlijk bloed te leven en alles op alles te zetten om de "slechte" vampieren groep te verslaan.

Een gecombineerde groep van "goede" vampieren, slayers en de grote held uit de film doet een allesomvattende levens of dood aanval op de grotere groep slechte vampieren. Alles komt hier samen in een grote climax die op een manier die enigzins verrassend een einde breidt aan de film.

Het blijft echter wel trouw aan de verhaallijn en het gevoel dat je bij de film krijgt. Na het kijken van deze film had ik meteen zin om een goede vampieren film te zoeken en die te gaan kijken.

Label: Columbia Tristar Waardering: Tsjaa...