'Ademslot en begrenzer verplicht in auto's'
Om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te brengen, moet iedere auto worden uitgerust met een ademslot, snelheidsbegrenzer en technologie die een smartphone blokkeert. Daarvoor pleit Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie. De landelijke projectleider Infrastructuur deed zondag tegenover De Telegraaf een oproep aan de politiek.
Automobilisten gedragen zich steeds slechter, stelt Van Hasselt. "Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen." Hij vindt dat actie moet worden ondernomen om het aantal ongelukken te laten dalen. "Technisch is hier wat aan te doen. Dus als je gedronken hebt, start je auto gewoon niet en als je te hard rijdt, gaat er een piepje af of remt je wagen automatisch af."
De landelijke verkeersofficier Achilles Damen sluit zich in de krant aan bij de plannen van Van Hasselt. "Mits er juridisch geen haken en ogen aan zitten, ben ik voorstander." Ook Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu erkent het probleem van smartphones op de weg. Ook als de telefoon in de houder zit, richten bestuurders de aandacht veelal op het beeldscherm en niet op de weg, stelde ze eerder.
Vorig jaar november werd bekend dat ze met telecombedrijven in gesprek gaat om te kijken naar de mogelijkheden. Ze ziet graag slimme technologie waardoor telefoons tijdens het rijden worden overgenomen door de auto. Want helemaal verbieden is volgens haar geen optie.
'Ademslot en begrenzer verplicht in auto's' (Foto: ANP)
Gewoon een black box er in, en voor iedere km waarin je 1km/h te hard rijdt ¤1,- afrekenen. Je rijdt over een stuk van 12km 13km/h te snel? 12x13= ¤156.
Hardrijbelasting
Misschien een idee dit geheel ook naar de werkvloer te transporteren, dan weet de baas zeker dat je geen slag werk te veel doet...
Topsnelheid doet er verder net zo weinig toe als de snelheid die op de bordjes staat als het gaat om de verkeersveiligheid. Tenminste, als je de grote hoeveelheid automobilisten niet meerekent die denken dat ze lekker onder uit kunnen zakken zolang het wijzertje in de auto maar naar een lager cijfer wijst dan dat op de bordjes staat. Want dan rijd je toch "veilig"?
Zaterdag avond op de snelweg rijden mensen op de 3e baan terwijl de 2 rechterbanen helemaal leeg zijn.
Moet dan naar de 4e baan gaan om ze niet rechts in te halen.
En dan 110 rijden waar je 120 mag, dus ja ze rijden niet te hard idd.
Verder zijn deze maatregelen onbetaalbaar natuurlijk, het zou auto's duizenden euro's duurder maken wie gaat dat betalen? En wat doe je met bestaande auto's, of geimporteerde auto's? En dat allemaal voor die paar zatlappen die rondrijden en die laten zich hierdoor ook niet tegen houden.
Het is toch allemaal eenvoudig te omzeilen. Als ze dit invoeren gaat dat ook echt een sport worden.
Smartphonegebruik blokkeren is een goed idee, maar dat moet dan voor alle bestuurders gelden, hoe doe je dat met buitenlandse bestuurders, en bijrijders?
En dan de fietsers die zichzelf in gevaar brengen?
Ik ben helemaal voor het veiliger maken van het verkeer, maar dat bereik je beter door mensen op hun verantwoordelijkheid aan te spreken en daarop te straffen.
Smartphone blokkeren? Lekker voor je bijrijders, of nog lekkerder als je tegen een boom aanknalt wegens gladheid, je vastgeklemd in je auto zit en je kunt de hulpdiensten niet bellen want de smartphone blokker doet het wel nog.
Alcoholslot? Ik wil er niet op moeten vertrouwen dat dat ding altijd werkt. Dat mensen die betrapt zijn op dronken rijden zo'n ding krijgen en een keer niet wegkunnen terwijl ze niet teveel gedronken hebben is tot daaraan toe maar ik zie problemen als iedereen zo'n ding in de auto krijgt.
Snelheidsbegrenzer? Helemaal belachelijk, mensen rijden niet alleen in Nederland. Trouwens, het kan ook nog eens gevaarlijke situaties opleveren als je in noodgevallen niet het gas snel wat dieper in kunt trappen.
Daarbij ga ik ervan uit dat "exceeding the speed limit" niet op de adviessnelheid slaat (want dat is niet de"limiet",slechts een "advies").
Nee joh we bezuinigen toch gewoon wat extra op zorg en onderwijs om dit erdoor te drukken
- Alcoholslot: Ze kosten klauwen met geld, niet alleen in aanschaf maar ze zullen ook onderhouden en gekeurd moeten worden en mogelijk om de zoveel tijd vervangen. Een alcoholslot programma kost momenteel rond de €4000 en dan zitten die dingen nog niet eens lang genoeg ik een auto om vervangen te hoeven worden.
- Begrenzers hebben alleen zin als ze dynamisch zijn en zich dus aanpassen aan de weg waarop men rijdt. Dit betekend dat je meer accurate GPS in de auto moet hebben en constant updates wat betreft kaartinformatie. Dat kost behoorlijk wat geld. Daarnaast kan dit ook levensgevaarlijk zijn want als jouw auto nu net op de snelweg de wegwerkzaamheden op de parallelweg oppikt en je auto opeens niet harder dan 30km per uur wil, ben je mooi de sjaak.
- Telefoon, ben je lekker mee...... zit je met 7 mensen in een auto mag niemand meer wat doen met z'n telefoon. Wil je dat voorkomen dan moeten er veel meer sensoren in de auto komen om te zien hoeveel mensen er in de auto zitten en mogelijk waar het mobiele signaal vandaan komt (bluetooth proximity sensors, maar je kan ook bluetooth op je telefoon uitzettten?). Dit maakt zowel de auto als je mobiel duurder. Daarnaast zijn er situaties waar de bestuurder best z'n telefoon kan en mag gebruiken waar de wetgever nog geen rekening mee heeft gehouden. Denk aan een ongeluk of autos met zelfrijdendniveau 5.
Zelfs als je d.m.v. schaal de prijs van deze oplossingen naar beneden kan brengen met een factor 2 dan nog gaat dit een paar duizend euro per auto kosten. Er rijden in Nederland 8 miljoen auto's rond. Dus dit ideetje gaat dus al snel 16 - 24 miljard kosten, en dan hebben we onderhoud en keuring nog niet eens meegenomen. Dat is 3 - 5x zoveel als wat we in Nederland totaal per jaar aan politie uitgeven!?!?!.
Misschien moet de politie eens met ideeen komen die binnen hun eigen budget vallen i.p.v. van de kosten van handhaving in z'n geheel af te wentelen naar de automobilist.
Overigens mocht zoiets er ooit komen dan verwacht ik ook dat het politieapparaat minimaal gehalveerd wordt en dat deze kostenbesparingen direct worden omgezet in belastingverlagingen op zaken als accijns, wegenbelasting & BPM. Maar dat kan natuurlijk niet........
Om zo'n begrenzer nou echt effectief te laten zijn moet je worden begrensd op wat de max snelheid is op de weg waar je rijdt. Daaahaaag privacy....
Al ben ik voorstander van strenge maatregelen.
Grappig dat zodra mensen graag iets willen, gewoon niet meer op onderzoek uitgaan. Bel je verzekeraar maar eens en vraag "Als ik een adviessnelheid negeer en krijg dan een ongeluk ben ik dan nog verzekerd?"
Om te beginnen ben je de eerste keer wel verzekerd, ongeacht de snelheidsoverschreiding. Bij de tweede keer niet als je voldoet aan "massiv übersetzte Geschwindigkeit" volgens artikel 90 paragraaf 4 van de Zwitserse verkeerswet. Ik heb maar even opgezocht wat die precies zegt:
Duidelijk gaat het om de "Höchstgeschwindigkeit", niet de "Richtgeschwindigkeit". Maar zelfs als het om die laatste gaat zou je dus harder dan 210 km/h moeten rijden voordat je onverzekerd bent. Iets wat sowieso nauwelijks te bewijzen zal zijn.
Maar goed om überhaupt in die discussie te komen zou je dus eerst 2 van dergelijke ongelukken moeten overleven.
niet schrikken
Harder rijden redt levens is toch wel de mooiste hier.
Trouwens, sommige verzekeraars kunnen inderdaad wel bepaalde eisen stellen maar zelfs dan wordt je alleen gekort op de uitkering, het is niet zo dat je ineens helemaal onverzekerd rondrijdt.
Verder ben ik van mening dat ze dat af moeten schaffen, dat onbeperkt hard rijden in Duitsland. Ik heb daar een paar keer gereden en het slaat echt nergens op. Zie je mensen met 200+ langsvliegen om later weer aan te sluiten in dezelfde file want die hebben ze daar ook genoeg. Het geeft ook een erg onrustig verkeersbeeld.
En het is een app die snelheid meet, boven de x km per uur slaat ie aan en schakelt ie whatapp ed. uit.
Dus mocht je plotsklaps tot stilstand komen tegen een boom slaat de app weer uit en kan je weer appen
Daar heb ik ook m'n twijfels over.
De meeste nieuwe auto's hebben een gps systeem, die kan je koppelen aan een begrenzer, ga je over de grens gaat de begrenzer uit, kom je weer in Nederland gaat de begrenzer weer aan.
Nog mooier zou zijn als het een volledig variabele begrenzer is die precies weet waar je rijd zodat je binnen de bebouwde kom niet harder dan 30 kan, we have the technology
Ik zeg, DOEN
Maarja, dat zal Den Haag toch niet doen, dan lopen ze miljarden aan boetes mis
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
(Vrij gejat van de NRA
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Dit plan is al minimaal 10 jaar te laat.
Maar wat maakt het uit? Jij begon erover dat mijn polis het niet zou dekken.
Wat een sneue idioten tegenwoordig
Die GPS locatie bijv die kun je ook faken, dan laat ik hem gewoon denken dat ik altijd op de Duitse autobahn rijdt en hoef ik me van die limieten niks meer aan te trekken.
Ze moeten gewoon controles houden bij bijvoorbeeld waar ze grote feesten houden, zoals Pinkpop, concerten etc.
Verder vind ik dat als je gepakt wordt met drugs, je een hogere straf moet krijgen, vooral als je een ongeluk hebt veroorzaakt.
Dit zijn weer allemaal van die wetjes en regeltjes die bedacht worden omdat de politie(k) het verrot om domweg hun WERK UIT TE VOEREN.
Hoe vaak zie je nog KLPD auto's rondrijden? Hoe vaak wordt er op snelheid gecontroleerd op gevaarlijke plaatsen zoals rondom scholen en in woonwijken? Hoe hard worden verkeershufters aangepakt? Hoe vaak zie je nog alcoholcontroles.
Het schort gewoon compleet en volledig aan handhaving en omdat te verbloemen gaan ze nu proberen met dit soort 'oplossingen 'te komen en iedereen maar bij voorbaat als crimineel te bestempelen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken