'Ademslot en begrenzer verplicht in auto's'
Om het aantal verkeersslachtoffers naar beneden te brengen, moet iedere auto worden uitgerust met een ademslot, snelheidsbegrenzer en technologie die een smartphone blokkeert. Daarvoor pleit Egbert-Jan van Hasselt van de Nationale Politie. De landelijke projectleider Infrastructuur deed zondag tegenover De Telegraaf een oproep aan de politiek.
Automobilisten gedragen zich steeds slechter, stelt Van Hasselt. "Afleiding, drankgebruik en te hoge snelheid in het verkeer zijn steeds vaker de oorzaak van ongevallen." Hij vindt dat actie moet worden ondernomen om het aantal ongelukken te laten dalen. "Technisch is hier wat aan te doen. Dus als je gedronken hebt, start je auto gewoon niet en als je te hard rijdt, gaat er een piepje af of remt je wagen automatisch af."
De landelijke verkeersofficier Achilles Damen sluit zich in de krant aan bij de plannen van Van Hasselt. "Mits er juridisch geen haken en ogen aan zitten, ben ik voorstander." Ook Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu erkent het probleem van smartphones op de weg. Ook als de telefoon in de houder zit, richten bestuurders de aandacht veelal op het beeldscherm en niet op de weg, stelde ze eerder.
Vorig jaar november werd bekend dat ze met telecombedrijven in gesprek gaat om te kijken naar de mogelijkheden. Ze ziet graag slimme technologie waardoor telefoons tijdens het rijden worden overgenomen door de auto. Want helemaal verbieden is volgens haar geen optie.
'Ademslot en begrenzer verplicht in auto's' (Foto: ANP)
Als je niets te verbergen hebt..........
Je komt er nog wel achter vriend. IEDEREEN heeft wel iets te verbergen. Is het niet voor de huidige regering dan wel voor de volgende.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Wat denk je van fatsoenlijke straffen? Dronken rijden? NOOIT meer achter het stuur, 10.000 euro boete en auto naar Domeinen. Rijden zonder rijbewijs levert nu hooguit een kleine boete op, wat mij betreft mag daar deportatie als straf op komen.
Zorg eens gewoon dat straffen afschrikwekkend zijn. En doe boetes naar inkomen. Hoe duurder de auto, hoe meer boetes. Maak de boete hoog genoeg zodat ook zij het voelen.
En een ademslot in elke auto? Ben je wel goed bij je hoofd? Die dingen zijn duur en voor de overgrote meerderheid compleet onnodig. Om het over hygiene nog maar te hebben, dat wordt leuk in een lesauto!
GPS locator gehacked, 5000 euro boete, bam kaching.
Te hard rijden = begrenzer omzeild, 10k BAM jonguh.
En dan 3 strikes hé, na 3de keer gepakt te zijn levenslange rijontzegging, wordt je daarmee gepakt ga je gewoon het cachot in voor een jaar.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Eng.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Vrachtwagens worden ook begrensd, waarom personenauto's niet?
Te hard rijden is verboden, de technologie is er voor om te zorgen dat niemand te hard rijd, waarom wordt die niet geïmplementeerd.
Kachel je lekker met 120 over de snelweg komt er ineens een idioot met 180-200km/u langs je heen suizen... nergens voor nodig, en verboden, hup begrenzer erop, niet harder dan 140-150, dan kan je ook nog fatsoenlijk inhalen maar niet meer als een idioot de rest van de weggebruikers in gevaar brengen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Maar goed ik ben bij Baloise verzekerd en daar kun je je ook in Nederland verzekeren, en heb net hun polisvoorwaarden er eens bijgepakt:
En zoals je kunt zien die zeggen helemaal NIETS over (te) hard rijden, niet houden aan adviessnelheid of wat dan ook.
http://www.baloise.nl/fil(...)17_GeheelBaloise.pdf
Wijs jij anders eens aan in die voorwaarden waar die uitzondering opgenomen is, in plaats van alleen maar praatjes te verkopen zonder enige onderbouwing?
foto
En daar heb je je adviessnelheid
(maar ik neem het je niet kwalijk, heel veel mensen willen gewoon kunnen racen in Duitsland maar weten niet dat hun polis hun tegenhoud en niet de wetgever)
[ Bericht gewijzigd door trigt013 op maandag 20 februari 2017 @ 09:18 ]
Kijk naar bellen achter het stuur, hoe duur is dat inmiddels? En mensen doen het nog massaal.
In de VS heb je in sommige staten boetes van $1000+ voor het gooien van rotzooi uit je auto en ook dat doen ze nog steeds, de pakkans is toch veel te klein of je moet in dit geval constant alle auto's en hun snelheden gaan volgen via de GPS maar dat stuit weer op privacybezwaren.
Ik denk eer dat je dit doorvoert dat het allemaal zo gecompliceerd wordt dat je beter nog even kunt wachten op de zelfrijdende auto dan zijn we automatisch van al die problemen af
5% van de weggebruikers?
De rest houd zich toch wel aan de regels.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
http://www.advocaat-verke(...)praak-roekeloosheid/
Als je ziet dat zelfs dit
of dit vrijgesproken werd van roekeloos rijden:
snap je ook wel dat 200 rijden waar de adviessnelheid 130 is er nou niet echt onder valt.
(opvallend hoe mensen zich kunnen verzetten tegen iets waar ze zo graag in willen geloven)
Ik verwacht als automatisch rijden over 10 jaar opkomt dat veel 40+ bestuurders dwangmatig tot het einde der tijde handmatig blijven rijden onder het mom van vrijheid.
Vindt het hele plan eigenlijk ook van de zotte, ik zit hier niet op te wachten als brave nuchtere bestuurder en wie gaat dit betalen? En was als beschonken papa zoon/dochter dwingt om even te blazen?
We proberen we mensen steeds beter te beschermen tegen hun eigen stupiteiten, en geven we natuurlijke selectie een steeds kleinere kansen. Mensen gaan wel beter nadenken op het moment dat het eens een keer misgaat. Trek die airbag dan ook rustig uit een auto en ze denken wel een keer extra na voordat ze als een gek de weg op knallen. Hoe meer je ze beschermt, de meer gekke dingen ze gaan doen...
Maar als jij in Duitsland 180 ofzo rijdt en er verder niks anders speciaals aan de hand is zal een verzekering gewoon uitkeren.
Een vriend van mij is trouwens ooit in Duitsland met 160km/h met nat weer en vale banden (ja ja niet echt slim maar daar gaat het niet over) over de kop gevlogen, en daar heeft de (Nederlandse) verzekering gewoon zonder vragen of problemen uitgekeerd.
maar daar is onnodig links plakken dan ook bijna een misdaad en zouden we er hier dan
ook eens boetes op moeten zetten van 2500 euro, want het is gewoon een nationale plaag hier.
En een alcoholslot en stoorzender voor je mobieltje sta ik dan weer wel vierkant achter.
Laten we wel zijn. Misschien is het aantal verkeersdoden de laatste jaren wel afgenomen maar iedereen die al wat langer auto rijdt weet verdomde goed dat er wel degelijk steeds asocialer wordt gereden. Het bellen en appen in de auto, mensen die perse 10 km/u harder dan de rest moeten rijden, zwáre snelheidsovertredingen, scheldpartijen en ruzies, blind invoegen, bumper kleven. Noem het maar op en ik zeg dat ik het tegenwoordig meer zie dan twintig jaar terug. En er als door bezuinigingen minder alcoholcontroles zijn, durf ik ook rustig te stellen dat het alcoholgebruik ook weer toeneemt.
Technisch is er best wel wat mogelijk, maar dat kost ook klauwen vol geld. Waarschijnlijker is het voor de samenleving betaalbaarder om gewoon weer budget voor meer verkeerspolitie vrij te maken. In combinatie met de technische mogelijkheden die al in gebruik zijn, moet het dan in ieder geval mogelijk zijn om de pakkans aanzienlijk te verhogen.
En dan heb ik er zelf geen enkele moeite mee om de kosten van die extra verkeerspolitie te verhalen op de overtreders. Verdubbel de boetes op de ernstiger overtredingen maar. En pak een rijbewijs ook maar sneller af.
Daarmee vergroot je tevens het draagvlak onder welwillende verkeersdeelnemers. Wie zich normaal gedraagt in het verkeer, heeft geen last van een hogere pakkans en zwaardere straffen. Wie zich normaal gedraagt heeft geen moeite met het zwaar straffen van overtreders. En iedereen vind het prima als de belasting op autorijden niet omhoog hoeft, omdat de daders alles betalen.
Of omdat even een flinke dot gas bijgeven, doortrekken naar 150km/u een andere nare situatie kan voorkomen (lange rij vrachtwagens passeren om een afslag te halen bijv)?
Daarnaast, "speed doesn't kill people, suddenly becoming stationary does" (J Clarkson). Dat panische gefocus op snelheid, terwijl er zat klapmongolen zijn die niet kijken, niet anticiperen, niet opletten, niet rechts houden, en met 60km/u door een woonwijk knallen, die pak je met deze maatregelen helemaal niet. Terwijl daardoor toch echt veel meer ongelukken gebeuren dan 10km/u te hard op de snelweg.
Het verbaast me altijd hoeveel fantasten er op dergelijke posities zitten.
Als ik als passagier bij iemand in de auto, bus, trein, taxi zit werkt mijn telefoon dus ook niet?
Ofwel: hoe weet die App of ik de bestuurder ben of slechts een passagier?
En ten tweede zijn er genoeg mensen (zoals ikzelf) die regelmatig in Duitsland rijden en daar ga ik toch echt geen 130km/h rijden.
Dus alleen als die begrenzer dynamisch is en de ter plekke geldende de max snelheid kan achterhalen zou het enig nut kunnen hebben. En ik kan nu al zeggen dat dat voor geen meter werkt want mijn auto geeft ook aan wat de max snelheid zou moeten zijn en de helft van de tijd klopt het niet. En als je op een tweebaans weg even snel een vrachtwagen of trekker wil inhalen en het kreng wil ineens niet sneller is ook niet bepaald veilig.
Daarnaast vind ik het gedram over te snel rijden zwaar overdreven. Mensen die tijdens het rijden aan het texten zijn op hun telefoon of asociaal gedrag vertonen zijn inderdaad een gevaar op de weg. maar snelheid is nog wel het minste van de problemen, (overdreven hoge snelheden uitgezonderd)
Kneusjes die 70-80 op de snelweg rijden zijn minstens net zo gevaarlijk als hardrijders. Vaak genoeg zie ik dat als het verkeer gewoon doorstroomt er ineens zo'n halve gare bijna stil lijkt te staan omdat die zonodig 40km/u te langzaam moet rijden.
Alcohol slot (als straf) voor mensen die bezopen achter het stuur zitten vind ik nog wel wat voor te zeggen maar ik ga niet voor die waanzin betalen, ik drink nieteens alcohol.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken