ING onderzoekt eigen communicatie bij storing

ING onderzoekt de eigen communicatie tijdens de storing van woensdag. Volgens de bank had beter gecommuniceerd moeten worden over de problemen. Dat meldt de bank donderdag. Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) doet zelf geen onderzoek, maar kijkt wel mee met ING.

ING had woensdag te maken met een grote storing, waardoor klanten een verkeerd saldo te zien kregen of niet konden pinnen. Het duurde een tijd voordat de bank duidelijkheid gaf over het probleem. "U mag van ons verwachten dat u gemakkelijk en foutloos uw bankzaken dagelijks bij ons kunt regelen", stelt de topman van ING Nederland Nick Jue donderdag in een verklaring. "Hier zijn wij gisteren helaas niet in geslaagd."

De NOS meldde eerder donderdag op basis van een interne e-mail al dat de bank kritisch is over de eigen communicatie. "Gezien het feit dat bij dit soort storingen de precieze oorzaak niet altijd direct te achterhalen valt, heeft de communicatie enige tijd op zich laten wachten", citeert de NOS de e-mail. "Dit moeten we in de toekomst richting jullie en onze klanten verbeteren." Een woordvoerder van ING bevestigt dat de citaten kloppen.

De bank kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek naar de storing en de eigen communicatie is afgerond. Ook is nog niet bekend of het onderzoek openbaar wordt gemaakt.

DNB stelt in een reactie op de storing dat ING moet voorkomen dat het probleem zich nog een keer voordoet. De toezichthouder wil geen oordeel geven over de communicatie van ING, omdat het onderzoek nog loopt.


ING onderzoekt eigen communicatie bij storing (Foto: Novum)