'OV Rotterdam moet aanbesteed worden'

Uit cijfers die de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET heeft verstrekt aan de belangenorganisatie Maatschappij Voor Beter OV (MVBOV), blijkt dat minder dan de helft van alle bussen en trams in de Maasstad op tijd rijdt. De vervoerder kon daarnaast niet aangeven hoe vaak een conducteur in de tram aanwezig is. Naar aanleiding van deze gegevens heeft MVBOV de verantwoordelijk minister gevraagd om zo spoedig mogelijk een aanbestedingsprocedure op te starten voor het openbaar vervoer in Rotterdam.

Een aantal jaar geleden heeft de RET-directie met een aantal consumentenorganisaties afgesproken dat de punctualiteit van het openbaar vervoer in de stadsregio Rotterdam zou verbeteren. Op dat moment reed zeventig procent van de bussen en trams op tijd. Inmiddels is dit gedaald naar gemiddeld minder dan vijftig procent; 51 procent voor de bus en ruim veertig procent voor de tram. Het betreft hier overigens uitsluitend de punctualiteit van de beginhaltes.

"Volgens De Maatschappij Voor Beter OV komt dat met name doordat het personeel zich onaantastbaar waant omdat de vervoersconcessie onderhands aan de RET is gegund en daarmee het gevaar van een aanbesteding zou zijn afgewend", aldus MVBOV-woordvoerder Rikus Spithorst.

Het openbaar vervoer is in Rotterdam niet aanbesteed, ondanks Europese regelgeving, omdat de vervoerder opereert als zogenaamde 'in-house operator'. Dit houdt in dat stadsregio's het openbaar vervoer onder strikte voorwaarden door het eigen vervoersbedrijf mogen laten uitvoeren. Eén van die strikte voorwaarden is marktconformiteit, zowel op het gebied van kwaliteit als prijs.

MVBOV roept minister Schultz van Haegen van Infrastructuur nu op om, overeenkomstig het Regeerakkoord, de Stadregio Rotterdam zo snel mogelijk op te dragen het openbaar vervoer aan te besteden. "Ten eerste is de kwaliteit niet marktconform, ten tweede is ook de prijs die de RET berekent voor het verrichten van openbaar vervoer kunstmatig laag", aldus Spithorst.

De organisatie motiveert het verzoek verder: "Er is geen enkele twijfel over mogelijk, dat van de grote steden het OV er in Rotterdam het slechtst aan toe is. Minder dan de helft van de trams en bussen op tijd is onaanvaardbaar. Dat mag de reiziger geen dag langer dan strikt noodzakelijk worden aangedaan. In het streekvervoer hebben aanbestedingen meestal tot forse kwaliteitsverbeteringen geleid."

Update 16.29 uur
De Stadsregio Rotterdam heeft inmiddels laten weten foutieve cijfers te hebben verstrekt. Het percentage trams en bussen dat op tijd van de beginhalte vertrekt, blijkt 76 te zijn. Er zou worden gewerkt met een verouderd meetsysteem. Gedurende de ritten daalt het percentage op tijd rijdende trams en bussen tot de eerder genoemde waarden van rond de 50 procent.

Voor Beter OV laat in reactie daarop weten dat het onbestaanbaar is, dat wanneer een burger een WOB-verzoek indient, hij dan volslagen verkeerde informatie krijgt aangeleverd. Daarnaast is het zorgelijk, dat bij het leveren van punctualiteitscijfers waar niets van klopt, bij geen der betrokken ambtenaren bij de Stadsregio Rotterdam alarmbellen zijn gaan rinkelen. Dat noemt de MVBOV 'een aanwijzing dat de Stadsregio als opdrachtgever van het OV geen enkel benul heeft, hoe vaak trams, bussen en metro’s op tijd van het beginpunt vertrekken.'

 


Trams en bussen rijden te vaak niet op tijd (foto: FOK!)