[IndyCar] Uitslag Indy 500

Dario Franchitti heeft de 94e Indy 500 op zijn naam geschreven. De Schot bleef op de Indianapolis Motorspeedway na 200 ronden Dan Wheldon en Alex Lloyd voor, waardoor hij voor de tweede maal in zijn carrière de krans in ontvangst mocht nemen en de karnemelk op mocht drinken.

De Penskes domineerde de kwalificatie, maar het was de Ganassi van Franchitti die meteen na de start de leiding pakte. Davey Hamilton was de eerste uitvaller van de dag door al in de tweede bocht te spinnen nadat hij uit moest wijken voor Thomas Scheckter. Niet veel later kon ook Bruno Junqueira, waarna de tweede gele vlag van de dag een feit was. Ondertussen was de als 33e gestarte Tony Kanaan al flink wat plaatsen opgeklommen nadat hij in de kwalificaties zijn bolides meermalen afgeschreven had.

Vooraan liep Franchitti snel weg bij de concurrentie die bestond uit polesitter Helio Castroneves en Penske-teamgenoot Will Power. De Schot bouwde al snel een voorsprong van enkele seconden op zijn directe concurrenten op. Hij had de snelste auto van de dag en reed dan ook meer dan 150 ronden aan de leiding.

Gedurende de wedstrijd waren er lichte crashes van Mario Moraes, Sarah Fisher en Vitor Meira, terwijl John Andretti zijn bolide hardhandig in de muur zette. Ondertussen was de ellende voor Penske al begonnen, want in een poging om Franchitti te passeren ging de pitstop van de als tweede liggende Power te snel, waardoor hij een deel van de tankslang meenam. De Australiër racete door, maar moest later enkele malen binnenkomen om het euvel te laten verhelpen.

Ook voor Ganassi ging het halverwege de race tijdens de pitstops niet goed, want Scott Dixon vertrok terwijl zijn linker voorwiel niet helemaal goed vast zat. Het wiel liep er in de pitstraat af, waarna de Nieuw-Zeelander naar zijn pitbox teruggeduwd moest worden. Tijdens dezelfde stops ging het ook mis voor Raphael Matos die na zijn stop over een wiel reed en hierbij zijn achterwiel verloor. Tot overmaat verloor hij enkele ronden later zijn bolide en klapte hij hard in de muur. Hideki Mutoh zag even later ook zijn race beëindigd worden door wegliggingsproblemen.

Nadat alle rommel opgeruimd was ging Franchitti er wederom als een haas vandoor. De Schot had een ruime marge op onder meer Castroneves, maar leverde zijn voorsprong in toen hij achter Graham Rahal klem kwam te zitten. Toen de Amerikaan eindelijk weg was bouwde hij net genoeg voorsprong op om de pitstops met nog minder dan 60 ronden te gaan goed door te komen. Pechvogel was Castroneves die bij deze stops zijn motor af liet slaan en ver terugviel.

Penske-teamgenoot Ryan Briscoe behoorde bij de laatste rijders die stopten, maar de Australiër had de pech dat hij direct na zijn stop in bocht vier van de lijn was en hard de muur raakte. Hij raakte ook de binnenzijde van de muur bij start/finish, waardoor een nieuwe caution noodzakelijk was. Castroneves nam risico door zijn bolide vol te gooien, hopend op nog enkele gele vlaggen zodat hij zonder stop de race uit kon rijden.

De eerste van deze gele vlaggen kwam al snel toen Sebastian Saavedra de muur in ging. De koplopers, waaronder Franchitti, Kanaan en Marco Andretti gingen de pits in, terwijl Mike Conway, Justin Wilson, Castroneves en Rahal niet naar binnen gingen. Nadat de groene vlag was gevallen sloeg dit viertal al snel een gat met Franchitti die het tempo niet meer leek te kunnen volgen.

Met nog twintig ronden te gaan zochten Conway, Wilson en Rahal de pits op, wat de leiding aan Castroneves gaf. De Braziliaan leek af te stevenen op de eerste plaats, maar ook hij moest naar binnen voor brandstof. Hierdoor kon Franchitti weer aan de leiding komen, voor Kanaan en Andretti. Zo leek de volgorde te blijven tot de finish, maar met nog vier ronden te gaan moest ook Kanaan brandstof halen.

Franchitti leek ondertussen rustig aan te doen, terwijl daar achter Dan Wheldon de tweede plaats van Andretti afsnoepte. In de laatste ronde ging het helemaal mis tussen Conway en Ryan Hunter-Reay. Eerstgenoemde haalde Danica Patrick in en stuitte daarna op de langzamer rijdende Hunter-Reay. De bolides vlogen over elkaar heen, waarbij Conway door de lucht vloog en het hek raakte. Van de Dreyer & Reinbold bleef slechts het voorste gedeelte inclusief cockpit over, waarbij Conway uiteindelijk redelijk ongedeerd de auto kon verlaten. Hij werd uiteindelijk met een voetblessure naar het ziekenhuis afgevoerd.

Dankzij de gele vlag kon Franchitti zijn tweede Indy 500 uit zijn loopbaan winnen. De Schot bleef Wheldon voor. Lloyd finishte in de chaos op plaats drie, terwijl Andretti door de brokstukken terugzakte naar plaats zes, nog achter Dixon en Patrick. De winnaar van vorig jaar Castroneves werd slechts negende, terwijl Kanaan de elfde plaats bezette. De uitslag blijft echter een voorlopige, omdat door de chaos in de laatste ronde niet duidelijk is wie waar reed op het circuit toen de gele vlaggen gezwaaid werden.


De crash tussen Conway en Hunter-Reay

Uitslag Indy 500

Pos. Coureur Team Tijd
1 D. Franchitti Target Chip Ganassi Racing Geen tijd
2 D. Wheldon Panther Racing + 0.153
3 A. Lloyd Dale Coyne Racing + 20.987
4 S. Dixon Target Chip Ganassi Racing + 21.492
5 D. Patrick Andretti Autosport + 21.756
6 M. Andretti Andretti Autosport + 23.525
7 J. Wilson Dreyer & Reinbold Racing + 25.976
8 W. Power Team Penske + 30.247
9 H. Castroneves Team Penske + 33.013
10 A. Tagliani FAZZT Race Team + 34.248
11 T. Kanaan Andretti Autosport + 59.595
12 G. Rahal Rahal Letterman Racing + 59.973
13 S. de Silvestro HVM Racing + 1:01.674
14 M. Romancini Conquest Racing + 1:05.021
15 T. Scheckter Dreyer & Reinbold Racing + 1 ronde
16 T. Bell Sam Schmidt Motorsports + 1 ronde
17 E. Carpenter Panther Racing + 1 ronde
DNF R. Hunter-Reay Andretti Autosport + 2 ronden
DNF M. Conway Dreyer & Reinbold Racing + 2 ronden
DNF T. Sato KV Racing + 2 ronden
DNF A. Beatriz Dreyer & Reinbold Racing + 4 ronden
DNF B. Baguette Conquest Racing + 17 ronden
DNF S. Saavedra Bryan Herta Autosport + 41 ronden
DNF R. Briscoe Team Penske + 53 ronden
DNF E.J. Viso KV Racing + 61 ronden
DNF S. Fisher Sarah Fisher Racing + 75 ronden
DNF V. Meira A.J. Foyt Racing + 95 ronden
DNF H. Mutoh Newman/Haas/Lanigan Racing + 124 ronden
DNF R. Matos Luczo Dragon Racing + 128 ronden
DNF J. Andretti Andretti Autosport + 138 ronden
DNF M. Moraes KV Racing + 183 ronden
DNF B. Junqueira FAZZT Race Team + 193 ronden
DNF D. Hamilton Luczo Dragon Racing + 200 ronden