Eurlings is langzaam met asfalt

Het aanleggen van spoor en wegen in de Randstad, loopt niet zo vlot als verkeersminister Eurlings publiekelijk doet voorkomen. Belangrijke besluiten worden ook door deze CDA-minister, precies zoals zijn voorgangers deden, vaak vooruit geschoven.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de officiële cijfers uit het grote projectenboek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Mirt. Zo wordt het besluit over een nieuwe weg tussen de A13 en de A16 bij Rotterdam een jaar later genomen (in 2010) dan gepland. De schop voor het duurste stuk asfalt van Nederland, de A4 Delft - Schiedam, gaat als alles meezit, pas in 2011 in de grond. Een jaar later dan gepland.

Eurlings profileert zich als de man met 'olympische ambities'. Hij zou asfalt storten. Randstad Urgent, een verzameling van tientallen projecten dat in 2007 werd gepresenteerd, is een van zijn stokpaardjes om dat te bereiken. Bestuurders die zich niet aan de afspraken houden, zei hij bij de presentatie, worden publiekelijk aan de schandpaal genageld.

De wil toont Eurlings wel, vindt de oppositie, daar ligt het niet aan. 'Met zijn zelfopgezette laurierkrans trekt hij op zijn karos het land door om het volk kond te doen van zijn daadkracht', vindt VVD'er De Krom. Maar hij ziet alleen maar vertraging.


Eurlings is langzaam met asfalt  (foto: DAG)