Spam meest irritante vorm van reclame

XdesipleX had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Bureau Interview/NSS komt na een onderzoek onder 15.000 respondenten tot de weinig opzienbarende conclusie dat ongewenste reclame via email door ruim 85 procent van de ondervraagden als de meest irritante vorm van reclame wordt gezien. Tweede op de ranglijst staat de reclame op websites, die door 70 procent van de respondenten als irritant wordt ervaren. Televisiereclame staat met 47 procent op de derde plaats.

E-mail reclame die op verzoek van de consument wordt verstuurd, wordt door de ontvangers juist wél op prijs gesteld, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim 67 procent vindt deze boodschappen informatief en iets minder dan de helft (circa 45 procent) vindt ze zelfs leuk.

Aktu Publishing Group, uitgever van de computerbladen PC-Active en Compukids, wil een fonds oprichten om de het spammen via email tegen te gaan. Aktu's eigen e-mailgids op internet werd dit jaar twee keer misbruikt voor het versturen van reclame.