Veilig vlees en foto boer

Klanten van de grote supermarktketens van AH en Laurus kunnen straks precies zien waar hun verse vlees vandaan komt en hoe het is geproduceerd. ,,Je houdt de streepjescode voor een monitor in de winkel en dan kun je lezen van welke boerderij het dier komt, wat voor geschiedenis het heeft, welk voer het heeft gehad, welke grondstoffen daarin hebben gezeten. Misschien krijg je zelfs nog wel een foto te zien van de boer en de boerin.''

Volgens bestuursvoorzitter W. Dekker van Nutreco is dat nog slechts een kwestie van maanden. Wat hem betreft gaat de service aan de consument nog veel verder. ,,Voor specifieke groepen kun je misschien een camcorder in de stal hangen, zodat ze kunnen zien onder welke omstandigheden het dier wordt gehouden.''

Service niet uit luxe, maar uit noodzaak. De Europese consument krijgt steeds meer argwaan tegenover het voedsel dat hem wordt aangeboden. De kranten staan bol van Creutzfeldt-Jakob, salmonella-kippen en verdachte zalmen. Dekker: ,,De Europese consument staat kritischer in het leven dan twintig jaar geleden. Hij heeft het vertrouwen in de agrarische industrie verloren, maar ook in de overheid die de regels moet maken en handhaven.''

Juist in die landen waar de consument door betere voeding en gezondheidszorg veel ouder wordt dan eerdere generaties ziet Dekker 'de ene food-scare na de andere' opduiken. ,,Emotie speelt daarin de hoofdrol. Als je de angst en het wantrouwen van de consument wilt wegnemen, zul je maatregelen moeten nemen.''