Websites weten alles over hun bezoekers

De grootste droom van elke adverteerder is natuurlijk dat elke boodschap alleen bij de doelgroep komt waar hij hem voor had bedoeld. Daarvoor heeft het Amsterdamse bedrijf RealMapping software geschreven.
De werking van de software is niet moeilijk, het is een enorme database met allerlei mogelijke IP-adressen die een website-bezoeker kan hebben. Aan de hand van het IP-adres is het land van herkomst af te leiden, en ook of het een universiteit of bedrijf betreft. Adverteerders willen de software gebruiken om studenten en mensen die bij bedrijven vandaan internetten andere advertenties aan te bieden dan gewone gebruikers. Bibit, een bedrijf dat gespecialiseerd is in betalen via internet, wil RealMapping gaan gebruiken voor fraudebestrijding. (Dus als iemand in Estland internet en een afleveradres opgeeft in bijvoorbeeld Bulgarije is hij verdacht). Cargoweb, een website voor Europees transport gaat het systeem gebruiken, als extra controle voor de betrouwbaarheid. Deze website is voor bedrijven, en zo kan makkelijk gecontroleerd worden of het ook echt een bedrijf is wat hier de gegevens invoert.
RealMapping kan al deze gegevens vaststellen met een nauwkeurigheid van 97,5%.

Laten we hopen dat deze software goed gebruikt wordt. Hier kunnen leuke dingen mee gedaan worden, zoals websites die je direct in je eigen taal aanspreken, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt .