Mens of AI, hoe AI steeds meer de schoonheidsidealen lijkt te gaan bepalen
Afbeeldingen gemaakt door AI worden exponentieel beter, en zijn steeds moeilijker te onderscheiden van echt.
Terwijl deze technologie zich blijft ontwikkelen, zijn de uitdagingen voor onze perceptie van wat echt is of niet enorm, en wordt het moeilijker om te kunnen geloven wat we zien.
Door AI gecreeerde 'mensen' zijn al bezig met een opmars in sectoren als mode en marketing, maar zijn ze in staat een correcte weerspiegeling te geven van de mens in al zijn hoedanigheden of zullen ze zich ontwikkelen naar het ideaalbeeld van hun scheppers?
Zo is in Spanje Influencer Aitana mateloos populair, ze heeft ruim 270.000 volgers op Instagram en ontvangt veel fanmail waaronder dickpics. Dit terwijl ze met behulp van AI is gecreërd. Ze post voornamelijk selfies bij concerten, of vanuit haar slaapkamer, terwijl ze merken van kleding, lingerie of haarproducten aanbeveelt. Merken betalen haar ongeveer 1000 dollar per post, ondanks dat Aitana niet echt bestaat. Zo levert ze haar makers duizenden euro's per maand op.
1. Meet Shudu, the first AI Supermodel.
She features in top fashion magazines, does campaigns for major fashion houses, goes to red carpets, and was even named in Most Influential People List by Time.
And She is not real. pic.twitter.com/4pY5zohiQi
— The Poll Lady (@ThePollLady) December 11, 2022
Meet Miquela Sousa, aka Lil Miquela, the first real physical AI influencer. pic.twitter.com/EeYsqskuAA
— Chris Daramola (@Chrisdaramola) February 28, 2024
Yesterday I interviewed the team at the ad agency here in Barcelona -- called theClueless -- that created the first hyper realistic virtual AI model, Aitana Lopez (left) https://t.co/dpCvqs20PL
In this photo she's with Elena Morali (right) a real life Italian model who came to… pic.twitter.com/gaNC2uapph
— Jim Harris #MWC24 (@JimHarris) March 1, 2024
AI influencers offer more control and diversity to brands
Most popular influencers, Lil Miquela has over 3M followers on Instagram and collaborated with brands like Prada, Calvin Klein and Samsung.
Another is Shudu, who worked with brands like Balmain, Fenty Beauty and Ellesse. pic.twitter.com/eaTciHWpJq
— Kushan Sharma (@documentingAGI) December 8, 2023