Lief dagboek #2: Kingdoms of Amalur: Reckoning

Dagboek
Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PS3 en Windows

Lief dagboek,

Vandaag besloot ik om eens wat anders te gaan doen. Al dat avonturieren maakt mij vermoeid en ik dacht, laat ik eens een drankje maken dat mij minder moe zou maken. Ik heb een paar mooie bloemen geplukt, bij elkaar gedaan en die opgelost.
Met goede hoop dronk ik het op maar al snel lag ik met buikkramp op de grond. Na een dag rust voelde ik meer helemaal de oude. Volgende keer probeer ik het drankje eerst uit op dat vervelende dorpsjochie wat rondrent.

-X-

In dit tweede deel van de Kingdoms of Amalur: Reckoning-reeks gaan we iets uitgebreider in op het hoofdpersonage in het spel, de omgevingen waarin hij zich bevindt en wat hij zoal kan leren. Als voorbeeld nemen we mijn eigen personage, de slachter van al het kwaad: Eend. Wil je eerst het eerste deel lezen? Ga dan hier aan de slag.

1+1 = ?
In Reckoning maak je aan het begin van het spel je eigen personage. Eend heeft bijvoorbeeld een tatoage in zijn gezicht en een dikke, volle baard... de hipster die hij is. Wat opvalt is dat je helemaal geen statistieken hoeft te bekijken qua kracht, levenspunten, tovenarij en dergelijke. Je kiest een ras dat een bonus geeft op enkele skills, een god die ook een bonus geeft en je bent klaar om te gaan.

Omdat ik mijn karakter meer wil richten op melee-aanvallen is een goede verdediging en aanval het beste en daar kies ik mijn god en ras ook naar uit. Andere statistieken hebben we niet nodig, blijkt na een korte periode spelen. Als je een level omhoog gaat krijg je namelijk drie punten om in je ‘vaardigheden' te stoppen. Stop je genoeg punten in een vaardigheid dan speel je de volgende vrij, die weer een stapje beter is.

Voor Eend heb ik besloten mij te gaan richten op het wapengebruik en daarbij een uitgebreide move-set te krijgen, zodat ik veel variatie heb in aanvallen. Na enkele levels en punten verder kan mijn personage naast een standaard-combo ook een combo vanuit de verdediging maken. Of mijn aanval vasthouden en loslaten voor nog meer schade. Dit kan niet alleen voor mijn zwaard maar ook de strijdhamer en mijn nog een stapje grotere zwaard.

Amalur

Deze punten die ik gespendeerd heb kan ik ook in andere vaardigheden stoppen. Ik had ook mijn magische krachten kunnen vergroten of mijn vaardigheden tot rondsluipen kunnen verbeteren. Omdat je niet gebonden bent aan statistieken kun je het personage maken zoals je dat graag zelf wilt. Natuurlijk kun je als überkrachtige vechter niet zomaar de beste toverspreuken rondslingeren maar een goede combinatie daarvan is zeker wel mogelijk.

Naast punten voor die vaardigheden krijg je ook punten voor je skills zoals alchemie, mensen overhalen of sloten openmaken. Een skill kan maximaal twaalf punten krijgen. Elk level dat je verdient krijgt één punt en door die in een skill te spenderen word je beter. Naast alleen het beter worden in skills krijg je ook enkele mijlpalen na zoveel punten spenderen. Omdat er niet gedaan wordt aan het hebben van bepaalde statistieken, voordat je ergens voor in aanmerking komt, zijn alle skills beschikbaar voor jouw personage.
Zo kan Eend naast ingrediënten mixen voor drankjes ook zijn eigen wapens en uitrusting maken, waarin hij ondertussen al beter is dan drankjes maken. Je kunt allerlei verschillende dingen maken: drankjes, wapens, uitrusting en ook edelstenen voor bonussen op je wapens en uitrusting. Als beginner zijnde kun je alleen nog maar twee dingen samenvoegen en iets nieuws maken. Spendeer je punten aan je skill dan kun je meerdere dingen samenvoegen.

In alchemie kun je bijvoorbeeld planten die je vindt samenvoegen. Omdat je in het begin geen idee hebt wat je doet probeer je enkele combinaties en als een combinatie niet kan heb je nog niet per se een mislukking. Als het niet lukt creëer je namelijk een onstabiel drankje dat zowel een willekeurig positief of negatief effect kunt hebben. Mocht je wel geluk hebben en een goede combinatie maken dan wordt deze opgeslagen en kan je die drankjes makkelijker zelf maken. Wees niet bang dat je continu dezelfde drankjes maakt want al bestaande combinaties worden niet meer toegestaan, die moet je in een apart menu maken. Hierdoor maak je nooit per ongeluk een drankje dat je ooit al eens gemaakt hebt van die speciale ingrediënten.

Wapens en uitrusting maken gaan eigenlijk met hetzelfde principe. Je pakt een paar voorwerpen, gooit die bij elkaar en je hebt wat gemaakt. Bij wapens en uitrusting is het enige verschil dat de voorwerpen die je combineert elk een ander effect hebben. Om een zwaard te maken heb je eerst een mal nodig, daarnaast een handvat en dan het snij-gedeelte. Als je meerdere handvaten hebt kun je kiezen welke je wilt. Elke heeft een eigen bonus zoals meer levenspunten, aanvalspunten of juist verdedigingspunten.
Door deze manier van uitrusting en zwaarden maken kun je veel naar je eigen hand zetten en je personage verder aanpassen aan jouw smaak. Zo loopt Eend nu met een big ass hamer die vernoemd is naar een toiletborstel. Namen geven aan je eigen uitrusting kan en is ook nog eens leuk.

Amalur

Behalve dit allemaal heb je ook nog een ‘lot' dat je moet vervullen. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Na een aantal levels mag je een tarot-kaart uitkiezen. Deze geeft je enkele specifieke bonussen. Zo ga ik meer de vechterskant op met Eend en kies ik een ‘lot' dat mij bonussen op mijn aanval en verdediging geeft.

Wees trouwens niet ongerust, mocht je een ander personage willen hebben: uiterlijk is te veranderen in het spel maar ook alle vaardigheden en dergelijke. Alles wordt dan namelijk op nul gezet en de punten die je had mag je opnieuw spenderen waar je aan wilt. Dus van bloeddorstige krijger naar oude, gerimpelde tovenaar is zo gebeurd.

Kleine grote wereld
Al dit avonturieren moet je natuurlijk ook in een wereld doen. Deze wereld is er en ligt volledig aan je voeten. Reckoning heeft namelijk een beperkte open wereld die je kunt verkennen. Klinkt apart, maar wat je kunt ontdekken is groots en ruim maar toch lichtelijk beperkt. Je kunt namelijk niet overal komen en jouw personage kan niet zomaar ergens op of af klimmen. Springen doet je personage alleen maar van een richeltje naar beneden waar dit is aangegeven.

De omgevingen van Amalur zien er prachtig uit. De game ziet er een beetje ‘cartoony' uit maar dit stoort absoluut niet. Het bos waar je doorheen banjert ziet er zeer goed uit met hoge bomen, open plekken en de beekjes waar je allemaal langskomt. Grotten zijn donker, mysterieus en vol spanning. Achtergrondgeluiden en muziekjes maken de sfeer helemaal af maar er zit wel een ‘vaag' iets in het spel. Eend liep namelijk op zijn dooie gemakje door het bos en opeens werdt het bos grauwer en kwam er een lichte mist. Deze transactie verliep niet helemaal soepel maar daar merk je weinig van. Wat wel opvallend was dat als ik drie stappen verder liep het bos weer veranderde naar een zonnig bos zonder enige zorgen. Dit gebeurde op een aantal plekken en is op zich niet heel erg maar wel vreemd omdat er niks gebeurde.

Amalur

De wereld van Amalur wordt ook gekenmerkt door de verhalen die ze te bieden heeft. NPC's praten vaak korte zinnen over bepaalde onderwerpen. Door met veel npc's te praten leer je dus meer over de omgeving om je heen. Verwacht geen dikke boeken in het spel waar je een half uur doorheen kunt bladeren. Je zal eerder kleine stukjes tekst vinden en horen en dat aan elkaar koppelen voor een verhaal.

Zo kun je in de wereld 'lorestones' vinden. Deze stenen vertellen een heel klein stukje tekst over verschillende dingen. In het begin snap je weinig van de teksten maar zodra je een setje bij elkaar gevonden hebt dan merk je dat de teksten over elkaar gaan en dat ze een belangrijke gebeurtenis beschrijven die op die locatie is gebeurd. Deze korte teksten kun je makkelijk teruglezen in het spel, dus het maakt niet uit in welke volgorde je de stenen vind.

Benieuwd naar het cijfer dat Kingdoms of Amalur: Reckoning gaat krijgen? Wacht dan nog even rustig op de recensie die er binnenkort aankomt.