FOK!games jaaroverzicht 2009

April

April doet normaal gesproken wat hij wil maar dit jaar was dat vrij weinig. Aan releases was het een hele rustige maand waarbin Wanted: Weapons of Fate en Ninja Blade waarschijnlijk wel de grootste releases waren. Toch was deze maand dé maand waarin Duke Nukem Forever een mijpaal bereikte en we nog hoop hadden dat de game er ooit zou komen. Nintendo bracht ons deze maand een nieuw genre, Mr T zou bezig zijn met z’n eigen game en Electronic Arts klaagde dat de Wii Motion Plus té goed werkte. Ook kregen we deze maand voor het eerst beelden te zien van Assassin’s Creed 2 en kwam Sony met het bericht dat de piraterij op de PSP een enorm groot probleem was. Ook hebben we jullie de hele site af laten zoeken voor paaseieren waarmee jullie enorme prijzen konden winnen.

Logitech kondigt \"muis\" aan van 500 Euro
3D Realms geeft acht oude games vrij als freeware
Duke Nukem Forever bereikt mijlpaal
[Gerucht] Blizzard werkt aan nieuwe Redneck Rampage?
Nieuwe games interessanter dan seks

Mei

Mei stond dit jaar vol met geruchten over de E3, die in juni gehouden zou worden, waaronder informatie over Microsoft, wat later aardig bleek te kloppen, en de eerste beelden van de Playstation 3 Slim.
Ook kregen we het gerucht te horen dat Rockstar aan een karma-systeem voor de GTA-serie zat te denken, werd bevestigt dat Blizzard druk bezig is met een nieuwe Massive Multiplayer Online Role Playing Game en voorspelde een analist dat The Sims 3 wel eens een groot succes zou kunnen worden. Deze maand was ook een treurige want 3D realms zou zijn deuren moeten sluiten en Duke Nukem Forever zal hierdoor waarschijnlijk nooit meet het daglicht zien. Er waren vrij weinig release maar de games die uitkwamen waren over het algemeen de moeite waard om te checken. Zo verscheen de film-game X-men Origins: Wolverine, kregen we de mogelijkheid om met elektrische superkrachten vijanden kapot te maken in inFamous en verscheen het nu al legendarische Kart Racer op de Wii.

Gelekte Duke Nukem Forever Gameplay
[Gerucht] Duke Nukem Forever is één grote PR-stunt
Blizzard breekt de stilte met Diablo III screenshots
WoW-speler krijgt goddelijke krachten en wordt geband
3D Realms komt ten einde, geen Duke Nukem Forever

Juni

In juni was de hele gamesindustrie natuurlijk in de ban van de Electronic Entertainment Expo, oftewel E3, in Los Angeles. Veel geruchten over de verschillende consoles en games werden hier bevestigt. Zo kwam Sony met de aankondiging bezig te zijn met hun eigen motion controller en ook Microsoft gaat het proberen met Project Natal waarvoor niet eens een controller nodig is. Nieuwe games werden aangekondigd zoals een nieuwe Mario, Zelda, Metroid, Halo en Metal Gear Solid. Niet iedereen was blij met de aangondiging van sommige games. Zo waren er gamers die vonden dat het tweede deel in de Left 4 Dead-serie wel erg snel na het eerste kwam en die waren van plan om de game te gaan boycotten. Omdat een aankondiging van een prijsdaling voor de Playstation 3 deze E3 uitbleef, sprak Activision zich publiekelijk uit tegen de prijs van de Playstation 3 door te zeggen dat ze misschien maar geen games meer voor het platform moesten uitgeven. Juni was ook de maand waarin The Sims 3 het daglicht zag, je de starten van New York onveilig kon gaan maken met Prototype en Rock Band voor het eerst op de PSP verscheen.

[E3 \'09] Live verslag E3, persconferentie Microsoft
Lara Croft, nu nog sexier
[E3 \'09] Live verslag E3, persconferentie Sony
EA: \"Gelekte Sims 3 was een \'demo’\"
[Update] Link draagt geen zwaard in de nieuwe Zelda-game?