FOK!games jaaroverzicht 2009

Oktober

Oktober was net zoals vorig jaar één van de drukste maanden van het jaar, omdat er veel games uitkwamen. Sony lanceerde haar nieuwste handheld: de PSP GO. In het begin van de maand kwam Operation Flashpoint: Dragon Rising uit, waarna twee weken later de racesimulator Forza Motorsport 3 verscheen. Een van de beste games voor de Playstation 3 zag in oktober ook het levenslicht: Uncharted 2: Among Thieves waardoor Nebo weer een nieuw woord kon gaan verzinnen.Toekomstige DJ’s konden scratchen met DJ Hero en metalheads konden met Brütal Legend aan de slag. Een nieuwe FIFA kon ook natuurlijk niet uitblijven zodat voetbalfans ook dit jaar weer hun ploeg naar de top kunnen helpen. Ten slotte kwam voor de fightinggamefans Tekken 6 uit, waardoor oktober al met al een prima maand voor gamers was.

In oktober kwamen ook weer opmerkelijke uitspraken naar buiten. Zo zou God of War III oorspronkelijk een First Person Shooter worden, zei Microsoft dat de Playstation 3 weer naar de derde plaats zou gaan, wilde U2 een eigen Rock Band en zei Yamauchi dat Gran Turismo 5 er beter uit ging zien dan de realiteit. Buiten de uitspraken draaide de geruchtenmolen ook weer op volle toeren: In Assasin\'s Creed 3 zouden nazi\'s zitten, GTA zou naar Europa verhuizen en Modern Warfare 2 kreeg een 3rd person mode. Het laatste gerucht is uitgekomen, dus wie weet of de andere twee ook uitkomen. In de rubriek opmerkelijk nieuws was oktober ook een goede maand, het record GTA IV werd verbroken, de nabestaanden van Wee for a Wii kregen miljoenen en bleken Zuid Koreanen de grootste krenten. De grootste faal van de maand kwam van een man, die SHORYUKEN uit Street Fighter op zijn arm had laten tatooeren. Helaas is de toetsencombinatie fout en is een tattoo permanent.

Top 5 nieuwsberichten oktober:
Mario is overleden
Kijk mijn collectie eens, ohja mijn blote billen ook please
\'Tel sell\'-programma + Wii = Doei TV-scherm
Engelse winkeliers woedend vanwege \'prijsmoord\' FIFA10
Omgebouwde Xbox360-gebruikers op Xbox Live geweigerd

November

November was zonder twijfel de maand van Modern Warfare 2. Maar liefst 36 nieuwsberichten gingen over de langverwachte game, inclusief alle berichten uit de top vijf. Er waren zelfs mensen naar de nachtopening van de game geweest om de game zo vroeg mogelijk te kunnen spelen. Tevens was er een ontevreden klant die een brief met 60 dollar naar DICE stuurde omdat hij ontevreden was over Modern Warfare 2. Gelukkig was er ook genoeg nieuws over andere games om de variatie erin te houden. Zo zou Naughty Dog alweer bezig zijn met de ontwikkeling van Uncharted 3, zal Rock Band 3 je muziek leren spelen, bestond World of Warcraft vijf jaar en zou binnenkort het online spelen van Activision-spellen je geld kosten. Gelukkig was er zoals elke maand ook weer opmerkelijk nieuws. In November zagen we een Mario van bijna twee meter gemaakt van Lego, ging een jongedame golven op een Xbox 360 en releasede Sony de Playstation 2 in Brazilie. De categorie ki-ka-kansloos ging ook niet ongemerkt voorbij: gamers spelen liever Counterstrike dan dat ze naar blote borsten kijken. Qua gamereleases was november ook weer een uitstekende maand. RPG liefhebbers konden hun hart ophalen met Dragon Age: Origins, PS3-bezitters konden genieten van Ratchet and Clank: a Crack in Time en de mensen met een Wii hadden weer een Mario avontuur erbij met New Super Mario Bros. Tevens konden we weer sluipmoorden in Assasin\'s Creed 2 en konden we onze favoriete bandjes nadoen in Band Hero.

Top 5 nieuwsberichten november:
\"Modern Warfare 2 is kut!\"
Private Ryan-level ontdekt in Call of Duty
Modern Warfare 2: Xbox 360 versus PlayStation 3
[Update] Modern Warfare 2 verbreekt verkooprecord GTAIV
Knifen zoals het hoort in Modern Warfare 2

December

Het jaar sluit natuurlijk af met december, de maand waarin Nederland Sinterklaas en Kerst viert. Traditioneel gewijs komen er nooit zoveel games uit, maar wordt er altijd enorm veel games verkocht. December was vooral een maand van vooruitblikken naar 2010. In januari verschijnt Mass Effect 2, waardoor er veel over deze game gesproken werd. In ieder geval werd duidelijk dat de game op twee discs uit zou komen, de game zeker niet op de Playstation 3 zal verschijnen en dat er een topcast was aangetrokken voor de voice-overs. In december werd ook Sony\'s motion controller in beeld gebracht en het zou een revolutie op gamesgebied zijn. De grote concurrent is Microsoft met haar Project Natal, al bleef het angstaanjaagend stil rondom het project.

Toch werd er niet alleen vooruit gekeken, Modern Warfare 2 is al een maand uit, maar het nieuws bleef zich maar opstapelen. Er werd bekend gemaakt dat de DLC voor de multiplayer in het voorjaar komt, Xbox 360 gebruikers werden geband voor het gebruiken van een glitch en er brak een heus virus uit op de Xbox 360-versie van de game. De game zou tot slot ook nog oneerlijk zijn voor kleurenblinden. In de categorie ki-ka-kansloos hebben we ook weer een mooie winnaar voor deze maand: een Taiwanees wist World of Warcraft uit te spelen. In december waren de releases niet zo denderend als in de voorgaande maanden, maar gelukkig konden we nog zombies gaan knallen en zagen in Left 4 Dead 2, Serious Sam in HD zien, weer met Indiana Jones met lego spelen en onze kont strak trainen met My body coach.

Top 5 nieuwsberichten december:
Modern Warfare 2 besmet met \'virus\' op Xbox Live
Hoe realistisch is Modern Warfare 2?
Lesbisch stel geband van Xbox Live
Jongen schreeuwt het uit vanwege nuke uit Modern Warfare 2