Gamestudio

Gamestudio is een beginnerscursus in games maken. Er wordt geen geen programmeertaal of diepgaande code gebruikt, maar simpele logica. Maak een connectie tussen verschillende 'Knopixen' om dingen te laten gebeuren. Plaats verschillende elementen zoals platforms, muren, verplaats de camera etc. etc. Het is een complete ervaring en je kunt er veel kanten mee op, maar het is niet zonder zijn restricties.

Nintendo Gamestudio 1

De game begint met een aantal tutorials die je kunt volgen. Hierin maak je games in diverse genres, maar het proces daarin is gefinetuned door Nintendo Zelf. Je begint met een tikspelletje, waarin je een level maakt en twee speelbare poppetjes. Je leert hoe je input kan koppelen aan je personage, hoe je het speelveld verplaatst en aanpast, hoe je een softreset mogelijk maakt en meer. Elke stap is los terug te spelen, hints zijn op elk moment mogelijk om nog eens terug te lezen en het geheel blijft hiermee makkelijk te volgen en laagdrempelig.

Andere spelletjes die je leert maken zijn bijvoorbeeld een platformer, een racer of balansspelletje. De game gebruikt dan ook niet enkel de stick, maar ook motion controls. Games zijn ook niet gebonden aan 2D; ook 3D is natuurlijk gewoon mogelijk. Je kunt je eigen art maken en gebruiken in games, multiplayer-games maken of juist AI introduceren en nog zoveel meer. De limiet lijkt je fantasie te zijn, en men maakt dan ook al mooie projecten.

Nintendo Gamestudio Tikkertje

3D-platformers, Doom-knockoffs, puzzelgames en ga maar door. Er is al veel moois voorbijgekomen, maar dat brengt ons bij een probleem. Om één of andere reden heeft Nintendo besloten om geen in-game browser te maken voor andermans projecten. Je zult dus online op zoek moeten gaan naar codes van andere levels om ze te spelen. In een game als deze, is dat toch wel een erg grote missende feature. Zeker als andere games van Nintendo zelf, zoals Mario Maker, dit gewoon wel ondersteunen.

Ook zijn er andere gemissen, zoals het niet kunnen editten of maken van 3D-modellen. Games zullen er dus altijd een beetje generiek uit blijven zien. Ook worden de ingewikkeldere mogelijkheden niet toegelicht in de tutorials, waardoor je erg moet zoeken en experimenteren om die mogelijkheden goed toe te passen. Dat laatste is minder erg, experimenteren is natuurlijk wel de aard van de game, maar iets meer houvast of toelichting was fijn geweest.

Wel heeft de game de bekende Nintendo-charme. Hoe ze van knopjes en objecten toch grappige personages hebben gemaakt is me een raadsel. Het is leuk om te experimenteren en vooral kleinere projecten te maken, maar verder is de game wel net té gelimiteerd om echt diep op in te gaan. Zeker het gemis van een browser maakt het spelen van de game minder leuk. Er had in ieder geval een heel stuk meer ingezeten.