Sword Art Online: Alicization Lycoris
Een echte topper in de Sword Art Online-franchise moet nog komen. Er zijn goede pogingen geweest, maar Sword Art Online: Alicization Lycoris hoort daar helaas niet bij.
Alicization Lycoris speelt zich net als de anime af in de virtuele wereld van Underworld en volgt de hoofdpersoon van de serie, Kirito, die wakker wordt in het spel zonder te weten hoe hij daar terecht is gekomen. Met de hulp van zijn nieuwe vriend Eugeo realiseert Kirito zich al snel dat de andere personages in het spel te geavanceerd zijn om AI te zijn. Tijd om te ontdekken wat er allemaal aan de hand is dus. De game volgt in het begin het verhaal van de anime, maar gaat daarna een andere kant op. Dat is niet erg, dan weet je in ieder geval niet wat er allemaal gaat gebeuren.
De Underworld is een vrij grote wereld, met af en toe een grens om weer een nieuw laadscherm te tonen en in een nieuwe grote omgeving te komen. Vooral in het begin, het eerste hoofdstuk in het verhaal, vraag je je af waarom er telkens laadschermen zijn, je komt bijvoorbeeld Eugeo voor het eerst tegen, na een langdradige cutscene vraagt hij of je mee gaat naar zijn dorp en nog geen tien seconden later staar je weer naar een laadscherm omdat het dorp geladen moet worden. Als dit op de next-gen zonder laadschermen zou moeten kunnen zou ik een stuk blijder zijn.
Er is wel veel te doen naast het verhaal: zijmissies, schatten zoeken en extra stevige vijanden die rondlopen. Je zit weer in een MMO, dus de makers van Sword Art Online: Alicization Lycoris maken soms ook saaie fetch quests. Er zijn ook gebieden waar je duidelijk nog te zwak voor bent, dus net als in een echte MMO ren je net zo hard weer terug, want het is onbegonnen werk daar te winnen.
Het grote probleem van Sword Art Online: Alicization Lycoris is de performance. Ik heb gewacht met de review omdat er een patch zou komen die veel problemen zou oplossen. Nou, we zitten op patch 1.03 en de framerate is nog steeds onder de 30fps. De screenshots zien er goed uit, maar zo gauw je de camera gebruikt of gaat lopen dan is het huilen met de pet op. Ze hebben waarschijnlijk gekeken naar spellen als Ghost of Tsushima of Horizon: Zero Dawn en wilden ook bewegend gras. Nou, dat gaat al niet soepel in het opstartmenu, laat staan tijdens het spelen. De crashes die ik pre-patch had zijn wel verdwenen, maar de performance-issues zijn een blijvertje vrees ik.
En dat is jammer, want het vechten is bijvoorbeeld erg uitgebreid. Wel is het dat je in de eerste tien uur zo veel tutorial-schermen naar je hoofd geslingerd krijgt dat je er misselijk van wordt, als je dat al niet was van de framerate. Naast het standaard aanvallen en blocken heb je ook een break-move, en is er een multiplier voor jouw aanvallen die ook meteen als risico-meter geldt. Hoe hoger je multiplier, hoe interessanter vijanden je vinden en jou gaan aanvallen in plaats van de tank in je team.
Het level-systeem is ook erg uitgebreid, maar door het nogal warrige menu kwam ik pas heel laat achter het feit dat de skilltree meer takken had dan de al drie takken die ik braaf aan het levelen was. Blijkbaar kun je uitzoomen en is er meer, veel meer. Per wapen meer. Als je een skill vrijspeelt heb je die nog niet tot je beschikking: je moet die nog in een menu equipen. Ik zag wel ergens een keer een melding dat ik een healing-tree had vrijgespeeld, maar die floepte voorbij drie andere tutorial schermen. Er is gewoon te veel informatie die in het begin naar je toegeslingerd wordt.
Na een tijdje komt er dan de multiplayer voorbij. Sword Art Online: Alicization Lycoris is de eerste in de franchise die dit ondersteunt. Je kunt met andere spelers de regio’s gaan verkennen. Zijmissies gaan prima, het hoofdverhaal volgen is wat gedoe omdat niet iedereen even ver is. Er zijn ook wat netwerkissues die nog opgelost moeten worden. Het idee is leuk, de uitwerking mag nog even over nagedacht worden.
Sword Art Online: Alicization Lycoris heeft nog veel werk nodig. De vraag is of het allemaal op te lossen is, want er zijn veel bugs, veel performance-issues, veel laadschermen, en in het begin is er veel informatie. De makers hebben te veel hooi op hun vork genomen en heel veel willen doen. Het verhaal is prima, het vechten is erg diep, maar de problemen zorgen ervoor dat ik dit spel nog niet kan aanraden. Misschien over een tijdje als patch 1.x uit is dat het soepeler loopt, de meeste bugs eruit zijn en een next-gen patch de laadschermen doen verdwijnen, maar ik zou mijn geld niet durven verwedden dat het zo ver komt.
Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.