Call of Duty Black Ops 3: Eclipse/Descent

De ondertussen derde DLC-pack heet Descent. De vier mappen zijn dit keer niet zo heel creatief of geniaal in elkaar gezet. Als eerste is er Rumble. Begin je in die map, dan heb je het idee dat de makers wat anders wilden doen. Je bent in een arena met allerlei robot-onderdelen die er rijp voor de sloop liggen. Je verwacht lekker te gaan knallen in de open lucht, maar uiteindelijk valt dat vies tegen. De gevechten zijn vooral binnen in twee tunnels. Je bent dus meer ondergronds en in de catacomben van het stadion bezig dan buiten. De arena zelf is ook niet geheel toegankelijk, terwijl juist de roestige robots als dekking te gebruiken supertof is. In plaats van een strijd a la de gladiatoren blijft Rumble hangen in een saaie multiplayermap met de standaard lanen-opbouw. Nou ja, standaard, er zijn twee lanen in plaats van drie. Woeptiedoe.

Dan is er Berserk, dat zich afspeelt in een vikingdorp. Nou ja, dorp, drie huisjes. Sneeuw, een brug in het midden en twee zijlanen waar je naar de andere kant kan komen. De map is klein, dus verwacht vaak een rottige spawn naast de vijand, dat natuurlijk weer resulteert in een nieuwe spawn. Het idee is natuurlijk om als team de brug te domineren, maar het is allemaal volgens het boekje en al zo vaak gedaan. Niet de meest creative map van de Call of Duty. Het mist daarnaast de vele details die in eerdere mappen wel te vinden zijn. Berserk doet grauw en grijs aan.

Call of Duty: Black Ops 3 Descent (Foto: Activision)

Cryogen is een map waarin criminelen in een lab in buizen in een wel erg lange cryo-slaap worden gehouden. Deze buizen staan in het midden van een centraal gebouw. Met de gameplay in dat gebouw is niets mis, maar waarom de rest van de map er is weet ik niet. Als je dood bent ren je snel weer naar het gebouw om mee te doen aan de actie, voor de rest is er buiten weinig te doen. Het middengebied leent zich prima voor het wallrunnen om zo de vijand van achteren aan te vallen. Dat doet zo ongeveer iedereen, dus uiteindelijk is het vooral goed om je heen blijven kijken terwijl je in beweging moet zijn. Veel actie dus, maar zonde van de overige grijze bedoening buiten dat gebied. Dit hadden ze veel beter kunnen uitwerken zodat de hele map er toe doet.

De beste map is Empire. Treyarch heeft Raid, een eerder map uit Black Ops 2, opnieuw een lik verf gegeven. Een goede kandidaat voor een ‘remaster’, want die map was duidelijk een favoriet van velen. Nou ja, het is meer dan een likje verf geworden, want ze hebben er nu een Romeinse villa in Italië van gemaakt. Het zwembad en het standbeeld op het middenplein zijn er ook weer. Ik heb de oud map er weer eens bijgehaald en de plaatsing ziet er echt identiek uit, maar wel in een geheel nieuw jasje. Sniperen of snelle actie, het kan er allemaal weer. Het voelt vertrouwd, het ziet er alleen heel wat zonniger uit. En nu onze zomer zo tegenvalt krijg ik toch nog een beetje vakantiegevoel. Empire zal van deze uitbreiding op zeker het meest gespeeld blijven worden.

Het is dan ook jammer dat de drie overige mappen teleurstellen. Maar gelukkig is er nog een zombie-modus, tenminste, als je nog steeds geen genoeg hebt van die ondoden. Gorod Krovi heet het nieuwe hoofdstuk en speelt zich af in Stalingrad. Dit keer gaan de makers helemaal los, want we krijgen zelfs draken tegen ons. Dit verhaal speelt zich dan ook meer in de hoogte af, en voelt dus weer helemaal anders dan Zetsubou No Shima uit Eclipse. Waarom ze in deze modus wel durven af te stappen van geijkt leveldesign en gameplay en in de multiplayermappen steeds conservatiever lijken te worden is me een raadsel.

Descent aanraden voor mensen die geen seizoenspas hebben is lastig. Alleen Empire en Gorod Krovi zijn de moeite waard, maar de drie overige mappen zijn gewoonweg niet creatief genoeg om lang leuk te blijven. De potentie was er zeker, zoals in Rumble in een gedeeltelijke arena vechten, of in Cryogen nuttig gebruik maken van de wall-run van Black Ops 3, maar de makers durven hun ondertussen bekende design van lanes niet geheel los te laten. Dat ze Empire erbij hebben gedaan als remaster is het bewijs dat oude content in een nieuw jasje prima kan zijn, zeker als de content alleen terug te herkennen is in plaatsing, want grafisch is de vila geheel anders van de map Raid. Gaan de makers helemaal los, zoals in Gorod Krovi en eerdere zombiehoofdstukken, dan zie je dat ze echt wel toffe en variërende gameplay kunnen maken. Elk zombiehoofdstuk speelt tot nu toe anders, maar de vraag is of de zombies de DLC nog lang kunnen redden. Ben je klaar met zombies, dan is één interessante map misschien wel te duur voor 14,49 euro.