Mortal Kombat X


Factions
Maar wat is dat Faction War dan? Je kiest een van vijf partijen zoals de rest van de gamers. Daarna krijg je ervaringspunten per gevecht in welke modus dan ook en bonuspunten voor drie dagelijkse opdrachten, zoals ‘doe tien fatalities’. Net zoals met Koins en XP verdien je met alles Faction Points, om jouw factie de sterkste te maken in een week. Win je een online match tegen een andere factie dan krijg je bonuspunten. Allemaal heel leuk bedacht, maar er is een groot probleem: bijna iedereen zit in dezelfde factie en daardoor wint iedereen de wekelijkse bonus van wat Koins. Er is geen reden om te wisselen van factie, op een trofee of achievement of twee na, maar dat interesseert sowieso amper iemand. Het systeem is dus zo lek als een mandje, en eerlijk gezegd is het gewoonweg niet zo heel nuttig om je er actief mee te bemoeien. Op dit moment kies je de factie van Sub-Zero en de zijnen en krijg je na enkele dagen wat Koins omdat je factie gewonnen heeft. Er hadden wat meer en vooral nuttigere bonussen aan mogen hangen, gecombineerd met een goede reden om de factie te verlaten voor een andere.

Mortal Kombat X

Geld maakt gelukkig, toch?
Vechten in Mortal Kombat X doe niet alleen om je tegenstander te verslaan, maar ook om Koins, de ingame valuta, ervaringspunten en faction ervaringspunten te verdienen. Door je ingame vechterspas aan te passen kun je meer of minder bonus XP, bonus Koins en Faction Points scoren. Hoe hoger je ervaringslevel, hoe beter de kaarten worden, en hoe sneller je betere bonussen vrijspeelt. Met Koins koop je allerlei ingame spullen, van artwork, muziek, extra pakjes en extra bewegingen zoals fatalities en brutalities die je niet meteen bij het opstarten van het spel hebt. Dit hadden ze kunnen doen in een saai menu, maar de Krypt is terug en dit keer uitgebreider dan ooit. Het is een soort dungeon-crawler geworden, waarin je bijvoorbeeld de vuurbal van Liu Kang moet vinden om een ijsmuur te ontdooien, zodat je verder kunt.

Het is een hoop moeite voor spullen die op extra bewegingen na niet zo heel bijzonder zijn. Terwijl figuren als Sindel, Rain en Baraka wel als tegenstander in het verhaal te vinden zijn, maar had bijvoorbeeld de Krypt interessanter gemaakt door hen er in te verstoppen. Natuurlijk niet door een beeldje te breken, maar als je toch bezig bent met puzzels willen mensen daar zeker moeite in steken. Wil je nu zonder al te veel gedoe de spullen uit de Krypt, dan is er DLC. Voor ‘maar’ 20 euro hoef je al die Koins niet te verzamelen en heb je de hele boel simpel vrijgespeeld. Zo heb je ook DLC om fatalities makkelijker uit te voeren met twee knoppen. Deze speciale tokens verdien je ook door te vechten en zijn te vinden in de Krypt, maar je kunt er nooit genoeg van hebben, toch?

En dan is er nog de Kombat Pack, downloadable kontent waarmee je vier extra personages kunt kopen. Tanya, Tremor, Jason en de Predator zijn nog niet uit, maar ze worden op het menu maar al te vaak getoond. Net zoals Goro, als je die al niet had door de Day One-versie. Het gaat echt nergens meer om. Oke, je hoeft het niet te kopen, maar als je opstart en ze blijven je erop wijzen dat er allerlei kontent, zoals extra kostuums en personages voor handen zijn, dan wordt het wel irritant. Het zal een reden zijn dat veel gamers niet meteen tot aankoop overgaan, maar wachten op de onvermijdelijke Komplete Edition.

Conclusie
Mortal Kombat X ziet er prachtig uit, met details in de omgeving en in de personages. Een hoop “ieuw’s” vliegen om je heen als je een fatality doet, maar laten we eerlijk zijn: daar doe je het voor. Qua aantal personages zijn ze helemaal losgegaan. Niet alleen oude bekenden gecombineerd met vers bloed, maar ook met drie variaties per personage. Dat wordt heel wat uit je hoofd leren, maar gewoon buttonbashen kan natuurlijk ook. Niet alles wat nieuw is, is goed. Faction War en de Krypt blijven een soort opvulling waarbij je je afvraagt waarom er zoveel moeite is gestoken om onbevredigende resultaten te krijgen. Vooral Faction War is erg jammer, want naast Koins heb je er verder nu niets aan, zeker omdat zo ongeveer 50% bij één factie zit en je zelf niet eens iets hoeft te doen om de wekelijkse oorlog te winnen. De DLC is dit keer erg uitgebreid. Goed, de unlocks, de Easy Fatality Koins en meer van die onzin hoef je niet te kopen, maar als Tanya bijvoorbeeld al als tegenstander in de verhaal modus zit, dan weet je dat ze al op de disc staat. Rain, Baraka, Sindel, ze zijn niet aangekondigd, maar iets zegt me dat we ze vrij snel als DLC te zien gaan krijgen. En dat is cheap. Mortal Kombat X is grafisch gezien de eerste next-gen fighter, maar qua DLC en online speelmodi zijn ze last-gen bezig.

Pluspunten
Minpunten
  • Veel personages en variaties
  • Grafisch bloedmooi
  • Towers zijn leuk
  • Faction War en Krypt mogen nog wel een opknapbeurt
  • Soms erg veel lag bij online spel
  • DLC wordt wel erg cheap gebracht
Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor Xbox One en pc. PlayStation 3 en Xbox 360 komen nog aan de beurt.