Call of Duty: Ghosts Multiplayer

De meeste gamers die Call of Duty: Ghosts kopen, schaffen het niet aan vanwege de singleplayer. De singleplayer dient ook meer als snelle snack. Hap, slik en weg ermee. De multiplayer is waar de uren worden gemaakt en de meeste fun valt te beleven. Toch worden fans van de serie naarmate er meer delen uitkomen steeds veeleisender. De lat wordt door Activision ook elk jaar hoger gelegd, omdat ze elk jaar een nieuwe revolutie verkondigen. Kan CoD: Ghosts de beloftes weer waarmaken en de harten van menig gamer weer voor zich winnen?

Ghosts

Dit jaar is het de beurt aan Infinity Ward om de multiplayer onder handen te nemen en dat merk je meteen aan alle kanten. Waar in Black Ops II de maps soms iets te klein, te druk en te chaotisch waren, is dit bij CoD: Ghosts niet zo. De maps zijn soms gigantisch! Neem bijvoorbeeld Stonehaven, deze lijkt gigantisch groot, omdat je over de gehele map kunt kijken. Of bijvoorbeeld in Prison Break waar je vanaf je rots (die ik al tot apenrots had gebombardeerd) overzicht hebt over de halve map. Of Octane, waarbij je vanaf daken op alles kunt schieten wat beweegt. Vooruit, ze hebben met Free Fall en Strikezone geprobeerd om een map te creëren met kleine kamers en snelle actie, maar het overgrote deel van de mappen zijn gemaakt voor lange-afstandsgevechten. Van kamertje naar kamertje rennen met SMG’s zit er meestal niet in.

Search and Destroy

Kill streaks
De wapens, perks en granaten mag je ook dit keer zelf samenstellen. Hoewel, je moet deze wapens natuurlijk wel vrijspelen. De wapens zijn gelocked door middel van punten en deze punten moet je verdienen in de multiplayer. Dit kun je doen door middelen van het verdienen van XP waardoor een rank omhoog gaat of door opdrachten te doen. Bij deze opdrachten kun je denken aan:  'schiet 100 personen dood terwijl je hurkt'  of 'steek 100 mensen neer'. Het is dus verstandig om van te voren uit te zoeken welke wapens je wilt, vervolgens de punten daarvoor op te sparen en dan in een keer je favoriete outfit bij elkaar te kopen. Geen gedoe meer met het moeten schieten met wapens waarmee je niets hebt. Hetzelfde geldt voor kill streaks, granaten en perks. De leukste perk is wel 'Guard Dog', waarbij Riley uit de singleplayer je komt helpen. Je hontenkont valt actief de vijand aan en loopt altijd met je mee, zelfs als je op een dak zit. Mocht je dood gaan, dan komt hij eenmalig bij je terug. Een ander leuke perk is de Maniac, de vervanger van de Juggernaut. Je kunt dan sneller rennen en hebt extra stevige armor aan. Het enige nadeel is dat je of een mes hebt als wapen.

mp

Perks
Infinity Ward heeft ervoor gekozen om de perks aan te passen. Waar je vroeger twee of drie perks kon kiezen, krijg je nu in totaal acht punten. Alle perks hebben punten, variërend van een punt, twee punten tot de duurste met vijf punten. Je kunt met deze punten zelf je 'perkpakket' samenstellen. Of je nu voor vier perks met twee punten gaat of iets anders, er zijn voldoende mogelijkheden voor een ieders voorkeur. Sommige perks zijn nieuw of aangepast. Een voorbeeld hiervan is 'Amplify'. Deze perk maakt de voetstappen van de tegenstander harder. Helaas heb je weinig aan deze perk als je zonder hoofdtelefoon speelt, want dan is het verschil nauwelijks hoorbaar. Een van de perks die ik standaard neem is ICU, waarmee je sneller geneest.

Perks

Nieuwe speelmodi
Zoals bij elk deel worden er ook nieuwe speelmodussen toegevoegd. Dit jaar zijn dat er drie. Hiervan is Blitz naar mijn mening de minst leuke. Bij Blitz kun je punten scoren door als speler door een portal te rennen. En drie keer raden wat er gebeurt? Iedereen gaat direct in de aanval, terwijl het wijs is om ook een paar mensen je eigen portal te laten verdedigen. Grote chaos gegarandeerd, maar niet op een leuke manier. Cranked daarentegen is veel leuker. In Cranked speel je zoals in team deathmatch tegen elkaar. Zodra je iemand vermoord krijg je een adrenalineshot, waardoor je sneller kan lopen, schieten en herladen. Hieraan zit wel een groot nadeel. Zodra je 'cranked' bent, moet je binnen dertig seconden iemand vermoorden, anders wordt je opgeblazen. Wie het verzonnen heeft is mij een raadsel, maar bij Cranked word je dus gedwongen om te jagen. Dit levert heerlijke gameplay op waardoor de adrenaline uit je poriën spuit. De laatste nieuwe spelmodus is een variant op Search & Destroy en Kill Confirmed. Bij Search & Rescue laat je ook dogtags achter als je dood gaat. Pakt je teammaat deze op, dan kom je terug in het spel. Pakt de tegenstander deze op, dan moet je toch echt een rondje blijven toekijken. Dit is leuk als je even genoeg hebt van Kill Confirmed en/of Search & Destroy.

Cranked

Alles kan kapot
Battlefield heeft Levolution, wat ongeveer inhoudt dat tijdens het spelen de map veranderd. Activision beloofde ook zoiets met hun dynamische maps. Ik heb geen idee wat er dynamisch zou moeten zijn aan de maps van CoD: Ghosts. Ik heb welgeteld drie veranderingen van de maps meegemaakt. Een daarvan was een omgevallen boom bij Prison Break, een ander een omgevallen tankstation bij Octane. De enige die een beetje indruk maakte was een aanval geweest van de ODIN satelliet in Strikzone. Helaas gebeurd dit zo weinig dat het mij maar in drie weken tijd twee keer overkomen is. Het is ook vrij moeilijk om dit te activeren. Elke keer als je de topspeler doodt is er een kans dat hij een blauw koffertje laat vallen. Hierin zit een opdracht, zoals 'pak iemands anders wapen op en doodt er twee spelers van de tegenstander mee'.  Mocht je die volbrengen, dan krijg je een carepackage waarbij je een kleine kans hebt dat de strike er dan in zit.

Tank station kapoet

Iedereen verwacht dat bij het uitkomen van een nieuwe Call of Duty er grote veranderingen te wachten staan. Elk jaar is de teleurstelling dan ook groot als deze er niet blijken te zijn. En dat is het hele punt, de gehele multiplayer gaat er per nieuw deel niet op vooruit. Het is meer van hetzelfde, ondanks de aanpassingen die Infinity Ward en Treyarch doorvoeren. Maar is dat dan erg? Nee, dat is het niet. Ik vermaak mij er nog prima mee, ondanks dat ik het gevoel heb dat ik bijna dezelfde game speel als verleden jaar. Maar het schiet nog steeds lekker weg, de mappen voelen beter aan en de wapens lijken beter in balans.

Conclusie
Treyarch heeft met Black Ops II een solide multiplayermodus neergezet en Infinity Ward heeft de nodige tweaks doorgevoerd, waardoor het niveau gehandhaafd blijft. Het is alleen jammer dat ze niet de ballen hebben getoond om er iets meer van te maken. Doe eens gewoon gek en gooi er voertuigen in, zorg dat alles kapot kan zoals in Red Faction, of gooi er van mij part dinosauriërs in. Sla desnoods een jaartje over, maar zorg ervoor dat het volgende deel verder niet voelt als een update van het vorige deel, maar als iets nieuws. Wel zo verfrissend…