Goat Simulator 3

Goat Simulator 3 was de GOAT van gamescomGoat Simulator 1 was uitgebracht op 1 april 2014 en weinig van mijn collega’s op de redactie wisten of Goat Simulator nou een uit de hand gelopen geintje was of bloedserieus. Nou, ik kan je vertellen, Goat Simulator 3 is allesbehalve een serieuze game en daarom is de game zo leuk. En nee, je hebt deel twee niet gemist, dit is gewoon een geintje van de ontwikkelaars onderling dat eenmaal is blijven plakken.

Dit vervolg op Goat Simulator uit 2014 laat spelers een heel nieuw avontuur beginnen, wederom met Pilgor de geit. Deze geit heeft dit keer een heel nieuwe omgeving ontdekt op het uitgestrekte sandbox-eiland San Angora, een plek met mysteries en chaos om elke hoek. Spelers zijn vrij om hun eigen weg over dit eiland te vinden en de geheimen ervan te ontsluieren, of, nou ja, gewoon alles wat ze zien te slopen. Dit is tenslotte een Goat Simulator.

Je kunt namelijk helemaal losgaan. Zo kun je meer dan 350 kledingstukken vinden voor je geit. Dit varieert van maskers, leren pakjes, grinden over palen en touw, een jetpack vinden om te kunnen vliegen, een skateboard om nog sneller te gaan. Overal zijn eastereggs verstopt om te ontdekken en meestal zijn dit verwijzingen naar andere games of films.

De basiselementen zijn niet veranderd. Je speelt een geit, met een gigantisch lange tong waarmee je alles kunt likken. Deze plakt gigantisch dus je kunt bijna alles een flinke lik geven en daarna meeslepen. Of je kunt alles stompen met je horens. En natuurlijk de over de top raggdollgraphics. Want niets is leuker dan om als geit in een auto te stappen en dan mensen te lanceren.

Want de wereld is nu wel een stuk levendiger geworden. Waar het vroeger allemaal een beetje leeg en levensloos was, is San Angora een levendige bedoeling. De dorpjes worden echt bewoond door mensen die allemaal hun eigen gang gaan, zich niet storen aan een geit die de boel vertieft of zelfs een hele kudde aan geiten. Of, als je lang genoeg chaos creëert, kun je punten krijgen dat je je geit kunt veranderen in een giraf of een neushoorn.

Maar de grootste verandering in de gameplay zit hem wel in het feit dat je nu met vier man online kan geiten en lokale coöp. Want in je eentje chaos creëren is leuk, met zijn vieren is nog veel leuker. Behalve dat je dan samen de wereld op zijn kop kan zetten, zijn er ook verschillende minigames te doen, die variëren van hoefbal, de vloer is van lava, auto derby en prop hunt. Deze kun je overal op het eiland starten en worden dan at random neergezet. Zo begon mijn potje hoefbal, waarbij je een bal moet vastlikken en in je eigen doel moet krijgen, werd mijn doel ergens bovenop een huis neergezet. Dat betekent dat ik moest klimmen om een punt te scoren.

Goat Simulator 3 is gewoon een game je even tussendoor speelt als je even genoeg hebt van alle serieuze shit die gaande is in de wereld. Goat Simulator 3 komt uit op 17 november voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series en pc.