Dying Light 2: Stay Human

15 jaar na de uitbraak in Harran keer je terug naar de shithole wereld waar zombies, monsters en andere organismes de wereld proberen te overheersen. Maar na enkele dagen met de game doorgebracht te hebben, weet ik nog steeds niet wie er nou gevaarlijker is in Dying Light 2: Stay Human: de mens, de zombies of de zwaartekracht.

Dit keer speel je met Aiden, een buitenstaander die op zoek is naar zijn verloren zuster. Die schijnt ergens in een stad genaamd Villedor voor het laatst gezien te zijn. Maar om aan informatie te komen moet je met andere overlevers praten en al snel raak je verstrikt in de verschillende groeperingen die elkaar liever als zombievoer zien dan dat ze samenleven. Aiden heeft naast alles wat leeft nog een groot probleem: hij is namelijk gebeten en staat op het punt om zelf een zombie te worden als hij te lang in het donker is. Deze twee factoren zorgen ervoor dat je continu op het puntje van je stoel zit, of je het wil of niet.

Techland heeft al twintig jaar ervaring met het maken van First Person Parcour (FPP) games en dat merk je aan alles in Dying Light 2. De stad Villedor is namelijk al vanaf het begin helemaal geschikt om via de daken van punt A naar punt B te gaan. Op straat leven namelijk de zombies, de daken zijn voor mensen. Parcour speelt ook dit keer een grote rol in Dying Light 2 en het voelt echt superlekker om van daken af te springen, aan richels te hangen en op bijna alles wat je ziet kun je wel klimmen. Aiden is in het begin nogal een noob, maar bij elke jump verdien je XP waardoor Aiden nog meer kan en je dus steeds bij nieuwere plekken kunt komen.

Maar zoals iedereen nu na corona wel weet, in de nacht is het altijd gezelliger dan overdag. Doordat Aiden gebeten is, verandert hij langzaam in de nacht in een zombie (vandaar Stay Human ...). Om dit tegen te gaan, heeft hij UV-licht nodig van de zon, of van een lamp. Je kunt dus niet eindelijk rondrennen in het donker zonder consequenties. Dit maakt het in de nacht nog moeilijker. De keerzijde is wel dat je betere loot, meer XP en meer zwaardere vijanden tegenkomt. Al het nadeel heeft zijn voordeel.

En het parcourgedeelte is wat de game, helaas, draagt. Dying Light 2 heeft in mijn ogen twee grote problemen. Het eerste is niet eens het verhaal, maar de manier waarop het verhaal verteld wordt. Dat er meerdere fracties zijn en deze elkaar continu in de haren vliegen, dat heb je wel in meerdere games. Maar waar je bij andere games zelf naar het verhaal moet zoeken (of totaal kan negeren), heeft Techland ervoor gekozen om het allemaal in gesproken woord te doen. Je bent dus continu aan het lullen met verschillende mensen en ik merkte steeds meer dat ik door de dialogen aan het skippen was totdat ik bij een belangrijke vraag kwam. Die nam ik totaal ongefundeerd zodat ik maar weer snel verder kon met een missie.

Een ander probleem is een ander onderdeel van de game, namelijk het beloofde co-operatieve gedeelte. Helaas werkt het nog niet zoals men beloofde (crossplay); het breekt de game verschrikkelijk maar maakt de game ook weer verschrikkelijk leuk. Het vervelende is, dat het het vechtsysteem geheel onderuithaalt. In je eentje focust namelijk iedere tegenstander zich direct op jou en moet je best doen om gevechten van vijf tegen één zien te overleven. Met zijn tweeën of meer kan dat niet meer, waardoor je elke tegenstander makkelijk van achteren kunt aanvallen. Hierdoor valt elke spanning in één keer weg.

Maar het is zo leuk om samen te klimmen en puzzelen, waardoor ik alles in één keer kan vergeven. Ja, de game zit nog vol met bugs, de missies naast de hoofdmissie zijn repeterend, de keuzes die je maakt zijn eigenlijk geen echte keuzes en de meeste vijanden zijn voorspelbaar en dom. Ze hadden veel meer kunnen doen met het verhaal dat Aiden gebeten was. Maar ik heb de afgelopen maanden geen enkele game gespeeld waarbij ik het gevoel dat ik nog een stuk van de stad wil zien, of nog beter beklimmen.

Want Villedor is groot en je merkt aan alles dat Techland elke vierkante meter met liefde heeft opgebouwd. De gehele stad zit zo logisch in elkaar, elke lootbox is zo strategisch geplaatst en elke jump voelt zo lekker aan, dat ik nog steeds merk dat ik de game oppak om toch nog even een rondje rondje doelloos rond te rennen. Techland mag van mij heel snel, veel DLC uitbrengen (en snel ook wat patches …).