Theater: Micha Wertheim - Voor Je Het Weet

Het is de zesde voorstelling alweer voor cabaretier Micha Wertheim en, zoals hij zelf ook zegt in zijn nieuwe show, ligt de lat erg hoog. Zijn vorige voorstelling Voor De Zoveelste Keer was prachtig en Micha (spreek uit als 'Miga') had een perfect einde door het begin te herhalen, maar wist tegelijkertijd nog steeds te boeien. Alleen heeft hij voor zijn volgende voorstelling Voor Je Het Weet een probleem, het is nog niet af.

Ruim een kwartier voor de voorstelling begint zit de cabaretier al op het podium. Hij zit alleen achter zijn laptop met een kop thee, terwijl er slechts pas een aantal mensen in de zaal zitten. De druk ligt hoog, want Micha moet zijn voorstelling nog schrijven. Op een beeldscherm achter het podium zien we de Groninger live, en een kladblok waarop aantekeningen staan. Als de show volgens het tijdstip begonnen is, vraagt hij zich af wat precies een deadline is. Hij besluit: zijn deadline is wanneer de voorstelling af is, aan het eind van de avond dus.

In het publiek ontstaat al snel verbazing en een bepaald soort spanning, omdat het af en toe lijkt alsof hij zijn voorstelling echt nog niet af heeft. Met lange stiltes en struikelen over woorden begint Micha de avond, waarbij de grapdichtheid nog niet meteen hoog ligt. Volgens hemzelf komt dat doordat hij onlangs vader is geworden van een tweeling en daardoor iets milder is geworden, waarna een aantal harde grappen volgen. Ook hekelt hij cabaretiers (en mensen in het algemeen) die na het vader- of moederschap alleen maar over hun kind praten, waarna de onderwerp kinderen regelmatig de revue passeert tijdens de voorstelling.

Wertheim valt niet te peilen en het duurt wellicht even voordat alle puzzelstukjes van de voorstelling ineen vallen. Het is een cabaretier waar je naartoe moet gaan zonder verwachtingen, want door de onvoorspelbaarheid worden deze nauwelijks ingelost. Net als tijdens de vorige show moet je er even inkomen, maar al snel is de tegendraadse cabaretier op stoom en gebruikt hij de verwardheid van het publiek in zijn voordeel.

Met uiteenlopende onderwerpen als de tandarts ("wel of geen gaatje, daar draait het om"), smartphones en Joop van den Ende is er geen rode draad door de voorstelling en juist dat is waar de anderhalf uur durende conferentie over gaat. Het publiek zit de gehele voorstelling op het puntje van hun stoel in afwachting op de volgende zet die Micha gaat maken. Het was lastig om Voor De Zoveelste Keer te overtreffen, maar met Voor Je Het Weet heeft hij toch een goede opvolger te pakken.

Gezien op: 1 maart 2013     Theater: De Kleine Komedie te Amsterdam
Theaterimpresariaat: Bunker Theaterzaken